Zelenskyj stänger tre Kremlvänliga tv-kanaler

Tre tv-kanaler med Kremlvänligt innehåll har stoppats i Ukraina. Formellt är anledningen att kanalerna finansieras med ryska pengar, men det är också politiskt lämpligt för president Zelenskyj att bli av med dessa kritiska röster.Fortsätt läsaZelenskyj stänger tre Kremlvänliga tv-kanaler

Dubbeltänk och Schrödingers krigsfångar

De två ryska militärer i aktiv tjänst som tillfångatagits av ukrainska trupper långt inne i Ukraina är plötsligt sedan länge inte längre i aktiv tjänst – det kan de givetvis inte vara, eftersom det inte finns några ryska trupper i Ukraina.Fortsätt läsaDubbeltänk och Schrödingers krigsfångar

Husby skrämmer upp ryska tv-tittare

Händelserna som började i Husby fungerar som ett Rorschachtest – alla får sin bild av verkligheten bekräftad. I Ryssland tar man stöd av svenska Nationaldemokraterna för att förstå vad som pågår.Fortsätt läsaHusby skrämmer upp ryska tv-tittare

Vladimir Pozner, mannen med många ansikten

Vem är han egentligen, denne Vladimir Pozner? Född i Paris, uppvuxen i New York, lärde sig ryska under gymnasietiden i Östtyskland, fastnade i Moskva i nästan fyra årtionden och blev sedan en omstridd tv-stjärna både i USA och Ryssland. I båda länder finns de som ser honom som en landsförrädare, fast de är oense om…Fortsätt läsaVladimir Pozner, mannen med många ansikten

Svenska spioner styr ryska oppositionen?

Den svenska militära underrättelsetjänsten Must är aktivt delaktig i oppositionens verksamhet i Ryssland. Det hävdar Rysslands största dagstidning, Komsomolskaja Pravda, som står makten i Kreml nära. Tidningen referar ett smyginspelat samtal mellan utrikesminister Carl Bildt och ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj. Artikeln i Komsomolskaja Pravda verkar ha som sitt huvudsakliga syfte att misstänkliggöra ryska oppositionella genom…Fortsätt läsaSvenska spioner styr ryska oppositionen?

Sista oberoende medierna på väg att förbjudas

“En förmånlig prenumeration”. Så får man inte skriva i Vitryssland. De orden blir ett viktigt argument i rätten när en av de sista oberoende tidningarna nu ska förbjudas. Svetlana Kalinkina är en av de mest kända regimkritiska journalisterna i Vitryssland. För fem år sedan arbetade hon på landets största oberoende kvalitetstidning, Belorusskaja Delovaja Gazeta (BDG).…Fortsätt läsaSista oberoende medierna på väg att förbjudas

Tjetjenska journalister trötta på skurkrollen

Israpil Sjovchalov torkar sina tårar och tittar på bilden igen. – Ibland står jag inte ut, det blir bara för mycket. Har du själv barn? Bilden han håller i visar en välkammad, mörkhårig man som tittar in i kameran med allvarlig blick. Sonen, som kanske har fyllt tre år, sitter i hans famn och leker…Fortsätt läsaTjetjenska journalister trötta på skurkrollen

Sverige anklagas för inblandning i kuppförsök

Sveriges ambassadör i Vitrysslands huvudstad Minsk anklagas för samröre med extremister som planerade att störta president Lukasjenkos regim. Anklagelserna mot ambassadör Stefan Eriksson finns i ett dokument som Vitrysslands största tidning publicerade i sitt lördagsnummer. Tidningen Sovetskaja Belorussija – Belarus Segodnja (“Sovjetiska Vitryssland – Vitryssland i dag”) är presidentadministrationens officiella språkrör och det publicerade dokumentet…Fortsätt läsaSverige anklagas för inblandning i kuppförsök

6 frågor om misshandeln av Oleg Kasjin

I går fick jag några frågor om misshandeln av Oleg Kasjin från Viktor Hedlund, en journaliststudent på Södertörns högskola som ska skriva om situationen för journalister i Ryssland. Frågorna var bra och konkreta, och efter att ha skrivit ner mina svar kom jag på att dessa kanske skulle kunna vara intressanta även för andra. Med…Fortsätt läsa6 frågor om misshandeln av Oleg Kasjin