i På svenska

Zelenskyj stänger tre Kremlvänliga tv-kanaler

Tre tv-kanaler med Kremlvänligt innehåll har stoppats i Ukraina. Formellt är anledningen att kanalerna finansieras med ryska pengar, men det är också politiskt lämpligt för president Zelenskyj att bli av med dessa kritiska röster.

På torsdagen träffade Volodymyr Zelenskyj representanter för andra tv-kanaler och försäkrade dem om att yttrandefriheten i Ukraina inte är hotad. Foto: president.gov.ua

Det var en politisk bomb Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj släppte sent på tisdagskvällen: Ukrainas säkerhetsråd har beslutat att rikta ”personliga sanktioner” mot mediemogulen och parlamentsledamoten Taras Kozak, vilket bland annat innebär att licenserna för hans tre tv-kanaler (Zik, 112 och NewsOne) dras in. Beslutet fattades samma dag som Aleksej Navalnyj ställdes inför rätta i Moskva, kanske för att undvika onödig uppmärksamhet.

Kozak är i praktiken en frontfigur för Vladimir Putins bäste kompis i Ukraina, oligarken Viktor Medvedtjuk, som även han är parlamentsledamot för det Kremlvänliga partiet med det rappa namnet OPZZj (Oppositionsplattformen För Livet). Hans tv-kanaler har i åratal anklagats för att sprida Kremlpropaganda, och redan i augusti 2019 sade Zelenskyj att det måste utredas hur kanalerna finansieras.

Nu är det enligt Ukrainas säkerhetsråd fastslaget att pengarna kommer från Ryssland och från de ockuperade områdena i Donbas, bland annat genom leveranser av kol. Utbrytarrepublikerna DNR och LNR betraktas av ukrainska myndigheter som terroristorganisationer, vilket gör det möjligt att rikta sanktioner mot Kozak och hans tv-kanaler. Sanktionerna innebär också bland annat att Kozak inte får föra ut kapital från Ukraina.

Formellt har Zelenskyj alltså sannolikt agerat inom lagens ramar, även om det Kremlvänliga partiet OPZZj menar att han använder fascistiska metoder och har inlett en riksrättsprocedur mot honom i parlamentet. Inget annat parti lär dock ställa sig bakom kravet att avsätta Zelenskyj.

Under onsdagen träffade Zelenskyj representanter för flera andra tv-kanaler och försäkrade dem om att yttrandefriheten i Ukraina absolut inte är hotad, och att sanktioner av den typ som släckte de tre Kremlvänliga nyhetskanalerna inte kan riktas mot andra tv-kanaler, eftersom de är grundade i att de nu stoppade kanalerna hade terroristkopplingar och finansierades från Ryssland.

Möjligen stämmer det, men det är också politiskt mycket lämpligt för Zelenskyj att bli av med de tre kanalerna, vars huvudsakliga existensberättigade har varit att stötta Kremlvänliga OPZZj, som på senare tid verkar ha lockat till sig missnöjda Zelenskyjväljare.

OPZZj har under hösten skapat stora problem för Zelenskyj framför allt genom att använda den korrupta konstitutionsdomstolen för att häva viktiga reformer och framför allt sätta käppar i hjulet för arbetet mot korruption. Initialt ville Zelenskyj svara med att sparka hela konstitutionsdomstolen, men detta visade sig snabbt omöjligt. I stället har konflikten med konstitutionsdomstolen utvecklats till ett utdraget ställningskrig där domstolen blockeras genom att reformvänliga ledamöter håller sig borta från sammanträden som då inte blir beslutsmässiga.

Genom sanktionsbeslutet har Zelenskyj nu deklarerat öppet krig mot de Kremlvänliga krafterna i ukrainsk politik, vilket innebär att hela havet stormar. Hittills har Zelenskyjs motståndare regelbundet anklagat honom för att spela under täcket med Putin, nu måste de plötsligt förklara för sina anhängare hur det kan komma sig att Zelenskyj är hårdare mot Putins kompisar än de själva.

Sanktioner mot Kozaks Kremlvänliga kanaler föreslogs redan hösten 2018, men den gången ville säkerhetsrådet under president Porosjenko inte ta upp frågan. Nu förklarar Porosjenko att han inte ville röra kanalerna inför 2019 års presidentval, för att inte bli anklagad för att rensa ut kritiskt inställda massmedier.

Och det är ju exakt det Zelenskyj nu har gjort. Den Kremlvänliga oligarken Viktor Medvedtjuk har svårt att få ut sitt budskap nu. Fast man kan knappast säga att det gör det ukrainska medielandskapet mycket sundare – alla stora tv-kanaler ägs och styrs av oligarker som vill få ut sitt budskap. Själv fick Zelenskyj under sin presidentkampanj draghjälp av den då landsflyktige oligarken Ihor Kolomojskyjs tv-kanaler.

Zelenskyj blev dock inte ett lydigt verktyg i Kolomojskyjs händer, som många hade befarat, och nu har han tagit alla på sängen igen. Men tyvärr kan han inte lösa Ukrainas verkligt stora problem lika lätt som han kan dra ur sladden för tre tv-kanaler.


Mer på temat:

Kommentera