Rysk stats-tv förfalskade inslag från Fox News

Esperanto: Rusia ŝtata televido falsis intervjuon de Fox News
Suomi: Venäjän televisio väärensi Fox Newsin haastattelun

Västliga massmedier förvränger sanningen. För att få fram det budskapet med besked klippte och klistrade de ryska tv-propagandisterna hejvilt i ett inslag från den konservativa amerikanska nyhetskanalen Fox News.

Inslaget är en intervju med 12-åriga Amanda Kokojeva och hennes moster. Båda bor i Kalifornien, men Amanda Kokojeva var på besök hos sina släktingar i Tschinvali i Sydossetien när kriget började.

Den direktsända intervjun hamnade snabbt på YouTube där den fått över en miljon besök. I den ryska bloggosfären har Fox-intervjun med Amanda Kokojeva blivit en symbol för hur styrda västliga massmedier är – Amanda och hennes moster Laura Tadejeva fick bara 3 minuter och 47 sekunder på sig att uttrycka sin tacksamhet till Ryssland och kräva Micheil Saakasjvilis avgång.

Också den ryska statliga nyhetskanalen Vesti fick upp ögonen för inslaget, men de ryska redaktörerna var inte riktigt nöjda. Därför gjorde de en egen version, där två tredjedelar av originalinslaget saknades och resten var kraftigt tillrätalagd. Så här lät den neutrala och objektiva påannonseringen i rysk stats-tv:

I USA har informationskriget kring händelserna i Sydossetien förts på alla fronter. Amerikanerna har använt alla möjligheter för desinformation. Men ibland har detta misslyckats. En 12-årig ossetisk flicka och hennes moster, som båda två sedan flera år bor i USA, och som hamnade under bombningar när de besökte hemlandet, bjöds till direktsändning i tv-kanalen Fox News. Av allt att döma trodde journalisterna att diskussionen skulle gå i den riktning som USA behöver. Men de hade fel.


Därefter visar Vesti sin tillrättalagda version av intervjun, där allt Amanda Kokojeva säger har klippts bort. I stället är det mest den amerikanske programledaren Shepard Smith som hörs, men i rysk dubbning har hans röst fått en starkt förlöjligande ton.

När Amandas moster (som förresten själv inte var med i Sydossetien) berättar om att det var Saakasjvili som började kriget, överröstas hon av en kraftig hostattack och ett märkligt bölande läte i studion. Inget av dessa ljud finns i originalinslaget. Därefter avbryts intervjun av en reklampaus som verkar komma helt omotiverat när inslaget precis börjat – två minuter har ju klippts bort.

Efter reklampausen blir det ännu märkligare. På engelska säger programledaren: ”This program ends in less than a minute, but I want to give you thirty seconds to complete your thougt.” På ryska blir det: ”Эта программа кончилась минуту назад, но я хочу дать вам тридцать секунд чтобы закончить Вашу мысль” (”Detta program tog slut för en minut sedan, men jag vill ge er trettio sekunder för att slutföra ert resonemang.”) Precis när Amandas moster börjar tala säger programledaren ”tio sekunder”, vilket låter väldigt konstigt om man inte vet att de ryska propagandisterna också här klippt bort en del av inslaget.

Amandas moster avslutar med att återigen kräva Saakasjvilis avgång. Programledaren säger: ”Well, that’s certainly what the Russians want.” I den ryska versionen blir det i stället: ”Ну да, это как раз то чего хотят слышать русские.” (”Nåväl, det är precis sådant där ryssarna vill höra.”)

Rysk stats-tv vet som vanligt bäst vad ryssarna vill höra.

Mer på temat:

9 kommentarer till “Rysk stats-tv förfalskade inslag från Fox News

  1. har sett mycket dumt på rysk stats-tv, men det där hostandet och bölandet var fanimej det sjukaste på länge. Vad ska det betyda? Vinklingen är ju trots allt förståelig… Man kan endast bemöta ett propagandakrig med egna omvridningar.

    Vidare, att använda Fox News, den ”balanserade” amerikanska tv-kanalen som aldrig satt spinn på något, för att vinkla igen helt omotiverat konstigt det blir nästan surrealistiskt. Någon fransk filosof skulle gilla denna situation ;-)

  2. Vidrigt! Men samtidigt mycket talande.
    Man ser en tydlig gradskillnad även mellan den kanske allra värsta propagandakanalen i Väst (amerikanska Fox), vars starka vinklingar naturligtvis inte ska försvaras, och normal rysk statskontrollerad TV (i princip den enda typ av TV-kanal den stora massan av ryssar har tillgång till), som inte nöjer sig med att vinkla utan sprider rena lögner och förfalskningar.

  3. oj, bara för att förtydliga, min sista mening i första stycket av inlägget ovan, blev lite dåligt formulerat. Tanken är att den meningen skulle vara satirisk, alltså tanken att förvanskningar kan rättfärdigas för *högre syften*, om man själv *vet* att man har *sant*.

    Problemet är att man så lätt faller på sitt eget grepp på lång sikt med sådana strategier. Det påminner lite om debatten kring Forum för Levande Historia, vars huvuduppgift ju inte verkar vara *upplysning* utan främst att lära barn och ungdom att *vara goda* osv (att inte vara rasister, att gilla demokrati och vara tolerant mot olika minoriteter). Problemet är att man med sådant synsätt lätt urskuldar rena faktafel eller liknande, eftersom det alltid är för *högre syften*. Spelar roll om Stalin dödade 100 miljoner eller inte, eller om som de nyligen skrev, ”Putin har beordrat att Leninstatyn på Röda torget ska stå kvar”. Det viktiga är inte antalet offer eller om där finns någon staty av Lenin någonsin på Röda torget (sic!), det viktiga är grundbudskapet, Stalin var en ond människa (vilket är sant) och Putin är ingen demokrat (också sant). Men sådana resonemang blir också ihåliga, vilket är tragiskt och kontraproduktivt. Som Gunnar Myrdal en gång sa, ”fakta sparkar”.

    Rysk journalistik har ju gått för denna nedåtsluttande backe länge nu, med undantag för några mer seriösa tidningsjournalister. Svensk kvällspress framstår ju som nästan bra i ljuset av rysk stats-tv. ;-)

  4. Här är en rätt så trovärdig rysk dokumentär om slaget om Tschinvali. Det finns en del bitar som ser ut att vara arkivfilm utan att det nämns, men den ryska tv-korrespondenten har uppenbart varit på plats under striderna. Vesti är ett skräckexempel på hur rysk journalistik ser ut när den är som sämst, men inte allt är precis lika illa, inte ens i stats-tv.

  5. Tack för länktipset, det var en väldigt tankeväckande dokumentär. Antagligen har du helt rätt med att vissa bilder var arkivmaterial.

    Tycker också rysk tv kan vara bra ibland, även om jag tittar sällan när jag är i Ryssland. Framförallt historiska dokumentärer är de ganska bra på, mycket mindre tillrättalagt än nyhetssändningarna kan vara.

    Mitt personliga intryck eftersom jag var i Moskva när detta krig bröt ut var att de rapporterade bra tills ryska trupper gick in i de facto Georgien. Från denna stund syntes en diskrepans mellan vad västerländska medier visade från Gori och ”säkerhetszonen” ner mot Svarta Havet, och vad ryska tv-medier rapporterade därifrån. Framförallt var där ju en klar skillnad mellan ryska politikers ”varmluft” och cowboy-retorik, och den tillrättalagda slipsätarens skickliga PR-hantering. Det satte liksom avtryck i rapporteringen också. Något borde ju media i väst ha kunnat påminna om att presidenten i Georgien faktiskt är en man som stängde ner en radiostation han ogillade för bara ett år sedan. Demokratiska reflexer är liksom inte automatiska i någon del av fd Sovjet riktigt ännu.

    Men ryska dagstidningar som Vedomosti har ju varit väldigt kritiska i sin analys av ryska militära aktioner. Det är helt fel att säga att folk i Ryssland är okunniga. Personligen tror jag inte vi riktigt vet bakgrunden till konflikten ännu, och det ska bli intressant att se vad som händer närmaste veckorna.

  6. Självaste tovarisch Korifej Nauk Putin använde sig av den här förfalskningen! Och hur han var mycket upprörd över de f***de jänkarna som censurerar sanningen borde bli en klassiker.

Kommentarerna är stängda.