Porr, pengar och syra på gyllene scen

“Teatern är en bild av hela Ryssland, det är vårt land i miniatyr.” Så kommenterar Bolsjojteaterns förre balettchef Jurij Burlaka förra veckans händelser, när en maskerad attentatsman kastade svavelsyra i ansiktet på den nuvarande balettchefen Sergej Filin.

“Teatern är en bild av hela Ryssland, det är vårt land i miniatyr.”

Så kommenterar Bolsjojteaterns förre balettchef Jurij Burlaka förra veckans händelser, när en maskerad attentatsman kastade svavelsyra i ansiktet på den nuvarande balettchefen Sergej Filin.

Det är lätt att förstå jämförelsen.

Efter årtionden av förfall och två inte helt lyckade sovjetiska renoveringar blev Bolsjojteatern, en av världens mest ärofyllda scener för opera och balett, föremål för ett statligt prestigeprojekt. Här skulle Rysslands nya storhet visas upp. Oljepengarna flödade och prislappen spelade ingen roll.

Byggarbetet drog ut på tiden, konflikter och beskyllningar om korruption duggade tätt. En huvudvattenledning i närheten av teatern brast på grund av de omfattande grävarbetena. Översvämningen stoppade trafiken på de kringliggande gatorna i Moskvas absoluta centrum. Arbetet med att lägga ett nytt fundament under teaterhuset från 1820-talet tog fyra år.

Slutnotan för totalrenoveringen hamnade på motsvarande 8 miljarder kronor. Men anledningen till den höga kostnaden var absolut inte korruption, försäkrade kulturministern Avdejev då. I stället handlade det enligt honom bland annat om att tegelstenar och cement hade gått upp i pris. Exakt vart alla pengarna tog vägen har inte kunnat utredas – många av företagen som sysslade med renoveringsarbetet fanns bara på pappret och har nu försvunnit spårlöst.

Även teaterns konstnärliga ledning har omgärdats av skandaler och ömsesidiga beskyllningar. Den största skandalen före förra veckans syraattack kretsade kring utnämningen av ny balettchef våren 2011, när Jurij Burlakas kontrakt tog slut.

En av toppkandidaterna var balettruppens ledare Gennadij Janin, men han tvingades plötsligt avgå och helt lämna Bolsjojteatern, när pornografiska bilder som uppgavs föreställa honom uppdagades på en porrsajt. En länk till bilderna mejlades från en anonym adress till tusentals personer kort före tillsättningen av chefstjänsten.

Även den andre toppkandidaten till chefstjänsten hoppade av i sista stund i sviterna av porrskandalen. I stället gick jobbet som Rysslands högste balettchef till den unga förmågan Sergej Filin, som under sina knappt två år stuvat om ordentligt i hackordningen på teatern. Han har bjudit in stjärnor från andra scener, även från utlandet, och gett yngre dansare från Bolsjojteaterns egen trupp stora roller, förbi näsan på tidigare erkända berömdheter.

De interna konflikterna har varit många, men för en månad sedan blev det allvar. Sergej Filin började få hotfulla telefonsamtal. Någon hackade hans e-postkonto och spred innehållet på nätet och alla däcken på hans bil skars sönder.

Natten mot fredagen, när Filin var på väg hem efter att ha firat 150-årsminnet av regissören Stanislavskij, stoppades han av en maskerad man som ropade hans namn, sprang i kapp honom och kastade svavelsyra i ansiktet på honom. Filin fick allvarliga frätskador i sitt ansikte och på sina ögon, men efter de första operationerna hoppas läkarna nu kunna rädda hans syn.

“Det är någon som inte gillar att jag har framgångar i mitt arbete på Bolsjojteatern”, säger Filin i en video som filmades på sjukhuset bara några timmar efter attacken..

Angreppet kan ha beställts av någon som vill peta bort Filin från chefsjobbet, tror också hans företrädare Jurij Burlaka. “Det förekommer alltid konflikter på en teater, men aldrig tidigare har konflikterna gått så här långt”, säger Burlaka i en intervju till tidningen Izvestija.

Teatern har förändrats till det sämre – på samma sätt som hela landet, menar han.

En version av texten publicerades i Sydsvenskan 2013-01-22

Mer på temat:

Av Kalle Kniivilä

Mest om Ryssland.