Ukrainsk politik – storm i ett vodkaglas

Den ukrainske inrikesministern Jurij Lutsenko och hans 19-årige son Oleksandr stoppades på måndagseftermiddagen på Frankfurts flygplats när de skulle gå ombord flyget till Seoul. Flygpersonalen ansåg att de två var för alkoholpåverkade. Det ansåg inte far och son Lutsenko, som började bråka med personalen, slåss och kasta mobiltelefoner på polisen som försökte hejda dem. Det…Fortsätt läsaUkrainsk politik – storm i ett vodkaglas

Lukasjenko utlovar skenreformer

I utbyte mot att han fick en inbjudan till veckans EU-möte i Prag lovar Lukasjenko att han inte kommer, utan skickar någon annan i stället. Dessutom antyder han att någon oppositionsföreträdare kanske skulle kunna få ett regeringsjobb, så länge det inte leder till kaos och revolution. Fast egentligen har han redan gjort stora eftergifter till…Fortsätt läsaLukasjenko utlovar skenreformer

Misshandeln av Zubajr Zubajrajev fortsätter

Trots uppmärksamhet i medier och rapporter från både Amnesty och inhemska ryska människorättsorganisationer verkar den tortyrliknande misshandeln av tjetjenen Zubajr Zubajrajev fortsätta i fängelset Volgograd. Jag skrev om honom i den här artikeln. A Step At A Time länkar till senaste Amnestyrapporten.Fortsätt läsaMisshandeln av Zubajr Zubajrajev fortsätter

Allt mörkare medeltid i ryska tv-rutan

Suomi Sådant här kan givetvis inte längre visas i rysk tv. Som jämförelse kan det ändå vara intressant att se ett textat avsnitt av det populära politiska satirprogrammet Kukly (“Dockorna”) från början av 2000-talet. Just det här avsnittet visades den 15 juli 2000, när NTV:s ägare Vladimir Gusinskij precis hade gripits – och släppts fri.…Fortsätt läsaAllt mörkare medeltid i ryska tv-rutan

Keskiaika pimenee Venäjän tv-ruudussa

Svenska Nyt on sitten myös Vladimir Solovjovin sinänsä useimmiten varsin mitäänsanomaton keskusteluohjelma K barjeru pyyhitty Gazprom-tv:n eli NTV:n listoilta. Syitä ei ilmoiteta, mutta Solovjovin arvellaan astuneen jonkun liian isokenkäisen varpaille. Tässä vertailun vuoksi muutaman vuoden takainen Kukly-ohjelma suomeksi tekstitettynä. Tarkkasilmäinen ja -korvainen katsoja löytää pätkästä monta muutakin tuttua kuin Venäjän tuolloisen presidentin joka juuri nyt…Fortsätt läsaKeskiaika pimenee Venäjän tv-ruudussa

Val utan val i OS-staden

Det är givetvis ingen nyhet att maktpartiets kandidat vann borgmästarvalet i OS-staden Sotji. Men det är alltid lika intressant att se hur de gör. Robert Coalson på RFE/RL har en bra genomgång om den så kallade valkampanjen, medan den ryskspråkiga statistikbloggaren Podmoskovnik visar hur alla förhandsröster på ett mystiskt sätt gick till maktpartiets kandidat. (RFE/RL)…Fortsätt läsaVal utan val i OS-staden

Pressen i Sudan friare än i Ryssland?

Ryssland hamnar på plats 174 av 195 i amerikanska Freedom Houses årliga pressfrihetsrankning – bättre än Kina och Iran, men sämre än Sudan, Jemen och Gambia. Första platserna går till Island, Finland, Norge, Danmark och Sverige, sista till Libyen, Burma, Turkmenistan och Nordkorea. Givetvis blir sådana här listor ganska grova förenklingar, men någonting säger de…Fortsätt läsaPressen i Sudan friare än i Ryssland?