Islamister vill ta på sig tågattentat

Både militanta islamister och ryska extremnationalister har nu tagit på sig skulden för tågbomben som i fredags dödade 26 passagerare på snabbtåget Moskva–Sankt Petersburg.

Enligt ryska myndigheter orsakades urspårningen av snabbtåget av en hemmagjord bomb med sprängverkan som motsvarar sju kilo trotyl. Spekulationer om vem som kan stå bakom attentatet började cirkulera redan på fredagseftermiddagen.

Via ett anonymt mejl några timmar efter sprängningen tog en tidigare okänd nynazistisk grupp på sig ansvaret.

Natten mot onsdagen publicerade den Sverigebaserade extremisthemsidan Kavkaz Center ett meddelande där tjetjenska separatister sade sig stå bakom bombdådet och hotade med nya attentat, denna gång mot olje- och gasledningar.

En andra bomb, som exploderade på olycksplatsen dagen efter urspårningen, fick chefen för ryska åklagarmyndighetens undersökningskommission Aleksandr Bastrykin att misstänka en koppling till kaukasiska separatister.

Bomben var fäst vid en elstolpe och sprängdes när Bastrykin stod i närheten. Han klarade sig med en lindrig hjärnskakning. Bomben sprängdes troligen med hjälp av en mobiltelefon, och enligt Bastrykin har liknande små sprängladdningar tidigare påträffats i Nordkaukasien.

Fredagens sprängning med 26 dödade och närmare hundra skadade är det största terrordådet i Ryssland sedan september 2004. Då dödades 350 personer i samband med ett gisslandrama i en skola i Nordossetien.

Sommaren 2005 spårade snälltåget Groznyj–Moskva ur efter ett bombdåd, men ingen av passagerarna avled. Två ryska extremnationalister dömdes senare till långa fängelsestraff för dådet.

Snabbtåget Moskva–Sankt Petersburg har redan tidigare utsatts för sprängattentat. Den 14 augusti 2007 exploderade en hemmagjord sprängladdning på två kilo under tåget som spårade ur. Två män från Tjetjeniens grannrepublik Ingusjien anklagas för delaktighet i dådet.

Platsen för fredagens sprängattentat var i alla fall noga utvald, berättade representanter för ryska räddningsministeriet på onsdagen. Om inte tåget i motsatt riktning hade varit försenat med en minut hade de två tågen mötts vid platsen för urspårningen, med ännu mer ödesdigra följder.

Sydsvenskan 2009-12-03

Mer på temat: