Sanning är inte vad du tror

Skärmavbild 2015-08-29 kl. 19.07.47Lita gärna men kolla först. Det är ett ovanligt gott råd från Ronald Reagan som vi alltför ofta glömmer bort när vi hör det vi så gärna vill höra. Det fick jag själv erfara i morse när jag öppnade tidningen.

”Garagehyror höjs med 300 procent” hade jag själv skrivit i en rubrik, för det var vad en av de missnöjda hyresgästerna hade sagt till mig. Först när jag öppnade tidningen slog det mig att en trefaldig hyreshöjning inte alls är samma sak som en höjning med 300 procent. Då var det för sent att dunka huvudet i frukostmackan.

När något låter för bra för att vara sant är det ofta det. Man ska alltid vara noga med källkritik, men speciellt uppmärksam ska man vara när en svajig källa verkar bekräfta något som man själv gärna vill tro.

Sedan den 24 augusti har jag förgäves försökt skjuta ner envisa rykten på Twitter om att en helt okänd rysk webbsida på något sätt skulle ha fått reda på och publicerat Rysslands verkliga förlustsiffror i kriget i östra Ukraina: 2.000 döda och 3.200 skadade. Ryktena har sitt ursprung på ukrainska webbplatser som hänvisar till några meningar som publicerats på en rysk webbplats och sedan försvunnit:

Всего, по состоянию на 1 февраля 2015 года, уже выплачена денежная компенсация для более 2000 семей погибших военных и для 3200 военнослужащих, получивших тяжелые ранения и признанных инвалидами.

Sammanlagt har det fram till den 1 februari 2015 redan betalats ut en penningkompensation till över 2000 familjer till stupade militärer och till 3200 militärer som fått svåra skador och registrerats som handikappade.

Det framgår inte vad källan till informationen är eller vem som skrivit artikeln. Inte heller framgår det vem som står bakom webbplatsen. Domänen är registrerad av en privatperson. Sajten kallar sig för Delovaja zjizn (”Affärsliv”) och innehåller intetsägande texter samt en massa störande reklam. Någon känd tidning med namnet Delovaja zjizn existerar inte. För att stärka trovärdigheten i påståendet kallade ukrainska sajter ändå Delovaja zjizn för ”en populär rysk tidning”.

Efter att påståendet snurrat runt några varv på sociala medier och spridits av kända personer som USA:s förre Moskvaambassadör Michael McFaul var det en etablerad sanning.

Redan den 25 augusti publicerade Forbes en ”opinionsartikel” under titeln Russia Inadvertently Posts Its Casualties In Ukraine: 2,000 Deaths, 3,200 Disabled. Artikelförfattaren Paul Roderick Gregory slår fast att ”ryska censorer snabbt strök uppgifterna”. Hur han vet detta berättar han inte. Det är ju en ”opinionsartikel”.

Dagen därpå refererade brittiska The Independent ”opinionsartikeln” under titeln Russia ‘accidentally reveals’ number of its soldiers killed in eastern Ukraine, drog långtgående slutsatser av de ”läckta” siffrorna, och avslutade artikeln med en mening om att tidningen vänt sig till Kreml för en kommentar.

Även Carl Bildt gick därefter på minan och twittrade ut siffrorna från The Independent som ett etablerat faktum – trots att källan fortfarande är en suspekt rysk webbplats som ingen tidigare hört talas om och som inte hänvisar till någon källa för uppgiften.

Den 28 augusti publicerade den ryske journalisten Ruslan Levijev en grundlig undersökning som visar det jag hela tiden misstänkt – Delovaja zjizn är inte någon seriös nyhetssajt och det finns absolut ingen anledning att tro att siffrorna som publicerats där stämmer. Senare samma dag publicerade han även en engelsk översättning av sin artikel.

Varför var det då så många som lät sig luras?

Främst därför att det var många som väldigt gärna ville tro på uppgifterna som passade bra i den i väst dominerande berättelsen. Men också därför att siffrorna på ett skickligt sätt hade bäddats in som detaljer i en text som såg ut att vara en neutral redogörelse för ryska försvarsministeriets utgifter – och framför allt eftersom stycket med siffrorna sedan hade strukits från artikeln, vilket kunde bevisas med länkar till Googles webcache som var och en kunde kontrollera.

Men det är här hunden ligger begraven. En uppgift blir inte mer trovärdig bara därför att den har strukits från en artikel, så länge vi inte vet vem som har strukit den och varför. Man måste fortfarande göra en grundläggande källkritisk bedömning – även om man väldigt gärna vill tro på uppgiften.

Nu gjorde många inte det, vilket ledde till att det ryska propagandaspråkröret Russia Today fick ett utmärkt tillfälle att göra sig löjlig över de inkompetenta västliga journalisterna som sprider grundlösa propagandapåståenden. För en gångs skull har Russia Today helt rätt.

Mer på temat

2 kommentarer till “Sanning är inte vad du tror

  1. Målet är uppnått, dementier är bara ett alibi, betydligt fler har läst nyheten och redan bildat sig en uppfattning. En lyckad propagandaoperation. Samma sak med ”den ryska ubåten” i skärgården, ”miniubåtsbasfartyget”, ”agentsändaren i Kaliningrad” som ”sände till ubåten”, etc etc. Dementier kommer ca 1-2 månader efter nyheten, men önskad effekt är då redan uppnådd.

    Om du inte redan gjort det kan jag rekommendera att kolla upp Udo Ulfkotte, f.d. journalist på FAZ, och hans avslöjanden om hur underrättelsetjänster planterar nyheter i västmedier. Det är såklart bara toppen på isberget, men en bra början.

    Vad då ”för en gångs skull har RT rätt”? Dom har ju rätt betydligt oftare än svenska/amerikanska lögnpropagandaorgan:) Och om du vill kalla RT för propagandaspråkrör får du ju vara konsekvent och klassificera DN som en första rangens lögnkloak.

    Och sist men inte minst, visste du att Henry Kissinger indirekt medgett att USA ligger bakom Ukrainakrisen? Chefen för Stratfor, professor Stephen F Cohen och enstaka röster på CFR säger samma sak, men detta försvinner i den vrålande lynchmobbens oväsen, mobben som kräver rysslands underkastelse i den nya världsordningen.

Kommentarerna är stängda.