Bjälken i ögat stör inte ryska rättvisan

Organisationen Golos som arbetar för rättvisa val i Ryssland och registrerar oegentligheter under valkampanjen bryter mot lagen, eftersom… ja, varför? Åklagarmyndigheten har uppenbarligen fått i uppdrag att hitta några lämpliga paragrafer för att sätta dit Golos. Fredagen den 2 december, två dagar före parlamentsvalet, är representanter för Golos kallade till rätten. Det uppenbara skälet är att störa och misskreditera organisationens verksamhet under valhelgen.

Vad är det då organisationen anklagas för? Jo, två saker:

1. Webbplatsen Kartanarusheniy.ru (”Överträdelsekartan”) publicerar rapporter över påstådda oegentligheter under valkampanjen. Det är förbjudet, eftersom det inte är tillåtet att publicera opinionsundersökningar eller valundersökningar de sista fem dagarna före valet.

2. Innehållet på webbplatsen är inte objektivt utan ”är ägnat att hos väljarna skapa en negativ bild av ett visst parti”. Vilket parti framgår inte uttryckligen, men uppenbarligen menar åklagarmyndigheten att verksamheten är riktad mot maktpartiet Enade Ryssland.

Båda anklagelserna är uppenbart löjliga. Den första eftersom webbplatsen inte publicerar några opinionsundersökningar, utan enbart rapporter om upplevda oegentligheter som internetanvändare runt om i landet skickar in. Om detta är förbjudet borde även alla bloggare, tidningar, radiostationer och tv-stationer som yppar någonting som handlar om valet direkt få besök av åklagarmyndigheten. Den andra därför att det är fritt fram för alla att som så önskar att rapportera vad de ser – om antalet rapporter som gäller Enade Ryssland är stort skulle det ju kunna tyda på att det är Enade Ryssland som står bakom de flesta oegentligheterna.

Till saken hör att organisationen Golos är mycket medveten om de juridiska finurligheterna. Därför innehåller sajten en uppmaning till berörda myndigheter att ”undersöka informationen om möjliga lagbrott och vidta nödvändiga åtgärder”, vilket enligt organisationens jurister gott och väl borde räcka för att undanröja anklagelserna.

Men inte nog med det. Det finns en annan, liknande webbplats, Ktonarushil.ru, som inte bara listar oegentligheter under valkampanjen, utan till skillnad från Kartanarusheniy.ru också för statistik över vilka partier som är skyldiga till de flesta överträdelserna. Är inte också det en otillåten valundersökning, frågar vän av ordning?

Nej, inte alls. Åklagarmyndigheten är inte det minsta intresserad av Ktonarushil.ru (”vem har överträtt”) och förklaringen till det är enkel. Enligt denna sajt har maktpartiet Enade Ryssland under hela valkampanjen gjort sig skyldigt till exakt 0 (noll) överträdelser. Inte heller finns det några oegentligheter från myndigheternas sida till förmån för Enade Ryssland. I stället är det kommunisterna som är skyldiga till de flesta överträdelserna, har sajten kommit fram till.

Till saken hör att det på denna sajt inte ens går att söka efter överträdelser till förmån för Enade Ryssland – den varianten finns inte i sökformuläret. Vem som står bakom webbplatsen? Tja, inte Enade Ryssland, ifall ni trodde det. Nej, det är ”ett privat initiativ av en grupp designers, programmerare och bloggare”. Säkert.

Hur var det nu igen med bjälken i ögat?

Mer på temat:

9 kommentarer till “Bjälken i ögat stör inte ryska rättvisan

  1. En bokstav fel i länken till ktonarushil.ru.

    Att det är Enade Ryssland med supportgrupper som ligger bakom den sajten är väl förresten ingen hemlighet även om det inte uttryckligen står på sajten.

    Den här diskussionen på Dozjd med en av upphovsmännen (som är en framstående ung medlem i Enade Ryssland) är för övrigt ganska skrattretande, och hans försök till förklaringar av varför Enade Ryssland inte finns med i statistiken är minst sagt dåliga:
    http://www.youtube.com/watch?v=sFdGboXnyec

    Mannen ifråga, Ruslan Gattarov, är annars mest känd för att han tillsammans med andra ledande figurer från Molodaja Gvardija (Kremltrogen ungdomsorganisation) fejkade att de var ute och hjälpte till att släcka skogsbränder sommaren 2010: http://uraldaily.ru/obshchestvo/2724.html

    • Tack, ändrade r till t i länken.

      Jo, det är ju uppenbart för alla som har ögon att det är Enade Ryssland som står bakom den enögda kopian av Karta narusjenij… Men lite roligt är det att det inte står på sajten. ;-)

  2. Helt uppenbart är det tyvärr inte för mina ryska vänner. När jag lanserade den banbrytande teorin (…) för dem blev jag en konspiratorisk евросоюсник som vägrar se hur öppet och bra det nya Ryssland är som låter en sådan kritiskt granskande sida finnas kvar. ”Om ER skulle göra samma fel skulle det självfallet också redovisas där.” Jag börjar rädas att Putvedevs ytliga modernisering faktiskt börjar bita på folket, för mina vänner är egentligen bildade, västinriktade Новая газета-läsare… Ve.

    • Det är inte så att dina vänner har blandat ihop kartanarusheniy.ru och ktonarushil.ru? Annars undrar man ju om de är blinda…

      Bara för skojs skull tog jag och registrerade mig på ktonarushil.ru. Det är faktiskt möjligt att anmäla Enade Ryssland – men Enade Ryssland finns inte med i statistiken. Alltså har ingen någonsin anmält en enda överträdelse??

      Till saken hör att den riktiga sajten kartanarusheniy.ru inte klassificerar anmälningarna efter partifärg, utan efter typ av överträdelse. Trots det är det kartanarusheniy.ru som anklagas svartmåla ”ett visst parti”, medan ktonarushil.ru inte har några som helst problem med myndigheterna.

      Rättegången i Moskva börjar ungefär nu, vi får väl se om de försöker stänga ner hela Golos redan före valdagen…

      • Vi pratade om de två i relation till varandra, så tyvärr inte. De tillstår såklart att ktonarishil.ru har inblandning av stat/ER, men att den inte behöver vara mindre opartisk för det… De har på något sätt lyckats få förtroende för den, på samma sätt som jag skulle ha förtroende för den om det var t.ex. svenska valmyndigheten som hade en liknande om Sverige. Skrämmande, minst sagt. Tilläggas ska dock att detta inte är någon majoritet av de jag känner där, och jag hoppas verkligen att de inte signalerar en tendens för i så fall blir jag orolig på riktigt.

        Jag läste också runt lite på kartanarusheniy.ru. Från det universitet jag studerat vid rapporteras att det общежитие som har högst (läs rätt) valdeltagande kommer att få gratis wifi installerat… Följande tyckte jag också var intressant:

        ”На агитационных плакатах по всему городу Краснодару изображены портреты: Ткачёва, Галицкого и т.д. и в верхнем левом углу эмблема “Единой России”. На этих плакатах размером 3х6 м красуется надпись ВЫБЕРИ КУБАНЬ, на этих плакатах отсутствует информация, за чей счёт они произведены и расклеены. А также присутствуют в Краснодаре аналогичные плакаты с той же надписью ВЫБЕРИ КУБАНЬ, но портрет на них Кондратенко (который ярый Коммунист) только в верхнем левом углу слегка изменили логотип Единой России, на слова РОССИЯ СЛАВА КУБАНИ, но сразу этого не заметишь и создаётся впечатление, что товарищ Кондратенко перешёл на сторону Единой России, что в принципе не так!”

        • Dock är det väl ingen överträdelse att uppmuntra folk att rösta, så länge man inte kräver att de röstar på något specifikt parti. :-)

    • “Om ER skulle göra samma fel skulle det självfallet också redovisas där.”

      Det där låter ju otroligt naivt och ytterligt förvånande om det gäller någon som regelbundet läser Novaja Gazeta. Minsta försök till fördjupning (t.ex. genom att titta på programmet från Dozjd som jag länkade ovan – eller läsa någon nyhetsartikel om sajten ifråga i någorlunda oberoende media) visar ju tydligt både att det är ledande figurer inom ER som står bakom sajten och att man på sajten medvetet valt att inte visa någon statistik för ER. Man tar glatt emot anmälningar mot ER, men visar dem inte, och någon rimlig förklaring annat än att man är en i grunden regim-vänlig sajt finns inte.

  3. Pingback: Ha inte alltför stora förhoppningar om ett fria och rättvisa val imorgon | Smilesuss

Kommentarerna är stängda.