i På svenska

Putins ”bröllop” ger många läsare

Esperanto: ”Reedziĝo” de Putin alportas multajn legantojn

Det är intressant att följa hur skvaller kan byta skepnad och plötsligt bli en ”seriös nyhet”.

I sitt lördagsnummer skrev tidningen Moskovskij Korrespondent (Moskvakorrespondenten) att Vladimir Putin har skiljt sig från sin fru Ljudmila, och att han snart ska gifta sig med den 24-åriga gymnasten Alina Kabajeva, som sedan parlamentsvalet i december sitter i ryska statsduman, givetvis för Putins parti Enade Ryssland.

Det tog lite tid, men efter det att Spiegel skrivit om artikeln på tisdagen tog det fart också i svenskspråkiga medier. I onsdagsnumret citerade finländska Hufvudstadsbladet i sin tur Moskovskij Korrespondent och Spiegel, dock med ett frågetecken.

På onsdagseftermiddagen hakade också TT på, med en artikel
som bland annat hävdade att Kabajeva sitter i ryska duman ”sedan några år”, trots att det bara gått fyra månader sedan hon valdes in. Återstår att se om själva nyheten är lika svajig.

Rykten om att Putin gillar Kabajeva har cirkulerat en längre tid, likaså rykten om att det inte är så bra mellan Vladimir och Ljudmila. Just i dag har ryktena på förekommen anledning fått extra mycket fart, till och min blogg har fått flerdubblat antal besök, från de vanliga 100-150 till långt över 700 besök hittills det senaste dygnet, bara därför att jag i det här gamla inlägget från juni 2007 råkar nämna Putin och Kabajeva i samma mening. Intressant att se hur många besök den här texten får.

Till saken hör att tidningen Moskovskij Korrespondent inte är speciellt seriös, den är rätt så ny, har än så länge liten upplaga, och går med förlust. Kanske behöver den uppmärksamhet? Inga seriösa ryska massmedier har i alla fall lyckats få påståendena bekräftade. Tvårtom har en talesman för Alina Kabajeva dementerat ryktet.

På onsdagseftermiddagen intervjuades tidningen Moskovskij Korrespondents ägare Aleksandr Lebedev i den frispråkiga radiostationen Echo Moskvy. Då sade han bland annat att han, efter att ha läst artikeln om Putins skilsmässa och förestående bröllop med Kabajeva, kontaktat tidningsredaktionen för att fråga vilka källor de har till nyheten. Källorna verkar rätt så svajiga, och själv är han långt ifrån säker på att uppgifterna i artikeln stämmer:

I går sade de att de har seriösa källor, i dag säger de att en del av källorna är seriösa, och en del måste kontrolleras en gång till.

När han fick frågan om huruvida han tänker vidta några åtgärder mot chefredaktören eller redaktionen om det visar sig att det handlar om en tidningsanka svarade han så här:

Nej, chefredaktören måste själv, beroende på sanningshalten eller tvärtom, bestämma hur han ska bete sig, i enlighet med sin reputation. /—/ Vad jag själv tycker har jag redan sagt. I mina ögon ser det här mer ut som en anka.

På onsdagen antydde också Moskovskij Korrespondent själv att tidningen kanske inte hade så bra på fötterna:

Vår artikel om Vladimir Putins och den olympiska skönhetens möjliga bröllop var försedd med ett frågetecken i rubriken, publicerades alltså som ett rykte, och skiljer sig inte mycket från artiklar som tidningar i väst publicerar om sina politiska ledare.

En sak som ändå talar för att ryktena skulle kunna vara sanna är att Kreml inte dementerat dem. Men Putin anser förmodligen att sådant skulle vara långt under hans värdighet. Och att rapportera rykten borde vara under seriösa tidningars värdighet.

PS: Den 18 april dementerade Putin ryktena. Och senare samma kväll stängde ägarna hela tidningen som hade rapporterat om ”kärleksaffären”, hur man nu ska tolka det. Även webbplatsen försvann över helgen, men dök upp igen på måndagsförmiddagen.

Mer på temat:

12 Comments

  1. Det är nästan så att man blir mörkrädd när man ser hur TT sprider denna till synes uppenbara anka och en lång rad svenska tidningar (däribland SVD) presenterar det som om det förestående bröllopet vore ett faktum. Att rubriken till ursprungsartikeln avslutas med ett frågetecken visar väldigt klart att man inte hade mycket på fötterna, och sedan den skrevs tycks inget nytt som ger den stöd ha kommit fram.

    Det var dock hyfsat underhållande att läsa kommentarerna till ursprungsartikeln:

    Denna bjuder t.ex. på en hel del skön rysk modern slang och åsikten att det är helt logist och i sin ordning om ryktet är sant: Ничего сенсационного. Вполне закономерно. Теперь, когда у него есть столько лавэ — ему ни к чему изображать из себя семьянина.Он — хозяин жизни и будет оттягиваться по полной! (Как его друганы Абрамович и Берлускони) А то не порядок — усе олигархи при молодых телочках, а он — c реликтом. Ясный пень что и иконы целовать нужды тоже не будет — спектакль окончен, всем разойтись

    Denna menar däremot att det uppenbarligen handlar om en påhittad betald artikel med förtäckt reklam (sådana är tyvärr mycket vanliga i Ryssland):
    «Среди клиентов компании Арт-менеджмент центр Карнавал-стиль такие монстры бизнеса, как LG, ООО «Уральская Сталь», ОАО «ГМК «Норильский-Никель», «Консультант+», «ВТБ», компания «Джонсон и Джонсон». Вот в этой фразе — вся разгадка странной скандальной заметки. ДжинсА. Черный пиар. Скрытая реклама Карнавал-стиля. Интересно: поделился ли г-н Тополь с главным редактором?

  2. Ja, jag är själv ganska förvånad över att TT körde detta som en ”seriös” nyhet, med rubriken ”Putin gör en Sarko” och källhänvisningen ”Nyheten spreds från rysk och europeisk skvallerpress, men letade sig på tisdagen in i den mediala huvudfårans nätsidor.” ”Huvudfåran” är väl då Spiegel?

    Hade inte själv hunnit läsa igenom alla kommentarerna till artikeln i Moskovskij Korrespondent, men varianten om förtäckt reklam verkar fullt möjlig. En huvudkälla var ju just ”en nära vän till chefen” på festfixarbolaget som skulle fått i uppdrag att ordna Putins bröllop. Hur trovärdigt är det på en skala? Sedan är det ju inte sagt att reportern fått ett brunt kuvert, han kanske bara är korkad. Frågan är vilket som är bättre för tidningens reputation…

  3. Ju mer jag tittar på det desto mer förvånad blir jag över TT:s hantering av nyheten. I praktiken är det ju de som med sina formuleringar blåst upp ankan från nästan ingenting! Jag skulle faktiskt kalla det tjänstefel av den ansvarige journalisten. TT anlitas väl för någon form av kvalitetsgranskning och inte för att göra om skvaller till fakta.

    Der Speigels artikel var ju mycket nyanserad och beskrev tydligt att det bara handlade om rykten. Precis vilka källorna var diskuterades också ingående: http://www.spiegel.de/panorama/leute/0,1518,547522,00.html

    TT däremot skrev bl a ”var först med att rapportera”, vilket ger ett klart intryck av att någonting verkligen hänt, och sedan utan förbehåll ”Putin planerar att..” och ”Putin gör helt enkelt…” vilket ytterligare spär på intrycket att det handlar om ett faktum. När till exemple SvD köpte detta rakt av och la till sin egen rubrik, ingress och bildtext såg det definitivt ut som ett faktum: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1139807.svd Illa!

  4. Jag tror inte att det är en anka, men jag vill alltid tro att såna här saker är sanna också. :-) Jag har dock noterat att inte en enda rysk dagstidning av rang har skrivit om detta (inte Vedomosti, Kommersant eller Moscow Times, av vad jag sett). Däremot har jag hört det personligen från en Kreml-journalist här i Moskva. Ifall det stämmer så väntar de till att Putin avträtt från presidentposten, ifall det är påhitt kommer det aldrig mer nämnas, som när DN skrev att ryska parlamentet förbjudit TV-serien ”The Simpsons” för några år sedan.

    Blev därför misstänksam när nu TT körde ett telegram om att Venzuela också förbjudit Simpsons. Är det så att det är en grej som planteras om ”icke-populära” länder? Vore iofs ganska roligt isf.

  5. Moskovskij korrespondent bolshe ni budit…Det som nu fullständigt dementerats som bröllopsrykten har också föranlett att ryktets källa – tidningen Moskovskij korrespondent – har stängs ner.

    Samtidigt vill jag gärna tro, att ingen rök utan eld… Kanske har Putin och Kabajeva haft en liten affär bara? Vore ju inte olagligt alls. Eller så är allt en maskirovka. Frågan är varför tidningen stängts, helt bisarrt dålig PR för Ryssland.

  6. Kan inte låta bli att citera TT:s hemsida: ”Dryga hundratalet journalister ser till att svenska massmedier kan lita till TT som en säker nyhetskälla.”

    :)

    Måste också passa på att tipsa om bilderna på vad Kabajeva, Chorkina och de andra idrottstjejerna som valts in för Enade Ryssland sysslar med i Duman, om nu någon inte sett dem redan:
    http://www.kommersant.ru/dark-gallery.aspx?picsid=189533&stpid=23

  7. En rolig utveckling: tf. chefredaktören Igor Dudinskij på skvallertidningen Moskovskij Korrespondent klagar nu på att skvallertidningen Komsomolskaja Pravda publicerar skvaller om hans tidning. Men vem vet, kanske är inte sagan helt slut för Moskovskij Korrespondent? Igor Dudinskij säger att tidningen nu ”funderar på ett nytt koncept”, och webbplatsen fungerar igen. Fast det ”nya” konceptet undrar jag vad det kan bli… om man tittar på det Dudinskij själv skrivit så kan man se att just den gula pressen enligt hans uppfattning är frihetens främsta förkämpe.

  8. Intressant. Den försvunna texten kan dock läsas exempelvis här. Moskovskij Korrespondents första artikel på temat finns här. Inget som någon gång varit tillgängligt på nätet försvinner helt.

  9. Det är lite Berlusconi-syndrom över det här… Någonstans långt inne smickras hans ego även om det kanske inte är sant.

    Om det verkligen är osant så borde Putin själv eller någon talesman gå ut med en skarp och hundraprocenting dementi.

  10. En annan kommentar – om tidningarna i Ryssland är såpass ofria som oftast antas: Vore det då inte ganska så rejält riskabelt för en journalists karriär att haka på en sådan här nyhet vare sig han tror att det är sant, eller skriver det av någon annan anledning?

    Jag har stött på den här ”nyheten” långt efter Kalles ursprungliga post..

Kommentarer inaktiverade.