De ser, de hör, de vet

Förbjuden är den inte. Viktor Martinovitjs debutroman Paranoja bara försvann från de vitryska boklådorna. De vitryska nätbutikerna strök boken från sina hemsidor. Vet man vart man ska gå kan man ändå få tag i boken i Minsk, skriver Martinovitj på sin blogg. Man måste fråga efter den på ett diskret sätt. Då tar försäljaren fram…Fortsätt läsaDe ser, de hör, de vet

Tänk rätt om segern, eller håll tyst!

I dag är det segerdagen i Ryssland. Och det var just Sovjetunionen som segrade över Nazityskland, ingen annan. Det ska skrivas in i ryska lagboken. Det ska bli olagligt att förringa Sovjetunionens roll i segern över nazismen. Eller fascismen, som det fortfarande heter i Ryssland. Stalin förbjöd ordet nationalsocialism, för däri finns ju ordet socialism,…Fortsätt läsaTänk rätt om segern, eller håll tyst!

Allt mörkare medeltid i ryska tv-rutan

Suomi Sådant här kan givetvis inte längre visas i rysk tv. Som jämförelse kan det ändå vara intressant att se ett textat avsnitt av det populära politiska satirprogrammet Kukly (”Dockorna”) från början av 2000-talet. Just det här avsnittet visades den 15 juli 2000, när NTV:s ägare Vladimir Gusinskij precis hade gripits – och släppts fri.…Fortsätt läsaAllt mörkare medeltid i ryska tv-rutan

Pressen i Sudan friare än i Ryssland?

Ryssland hamnar på plats 174 av 195 i amerikanska Freedom Houses årliga pressfrihetsrankning – bättre än Kina och Iran, men sämre än Sudan, Jemen och Gambia. Första platserna går till Island, Finland, Norge, Danmark och Sverige, sista till Libyen, Burma, Turkmenistan och Nordkorea. Givetvis blir sådana här listor ganska grova förenklingar, men någonting säger de…Fortsätt läsaPressen i Sudan friare än i Ryssland?

Vad man inte får säga på rysk tv

Vissa saker får man bara inte säga på rysk tv. Fula ord, till exempel. Och så får man inte säga att presidenten är dödlig. Gör man det blir det trumpetsolo i stället. Jurij Sjevtjuk är solist i den populära ryska rockgruppen DDT. En av hans låtar är högaktuell just nu: Kogda zakontjitsia neft – När…Fortsätt läsaVad man inte får säga på rysk tv

Förbjudet tv-program från 2005

Någon gång i februari 2005 intervjuades ryskjudiska internetgurun Anton Nosik i tv-programmet Sjkola zloslovija i NTV. Programmet sändes aldrig, och programledarna måste nog redan 5-10 minuter in i inspelningen ha förstått att det aldrig skulle sändas. Nu har programmet läckt ut på internet. Inga sensationella avslöjanden, men intervjun är riktigt intressant och rolig, jag skrattade…Fortsätt läsaFörbjudet tv-program från 2005

Balansgång mellan Bryssel och Moskva

I mitten av november 2008 tillbringade jag i egenskap av tidningskonsult fem dagar på den oberoende vitryska lokaltidningen Intex-Press redaktion i staden Baranovitji, drygt femton mil sydväst om Minsk. Besöket var ett led i ett SIDA-finansierat utbildningsprojekt för vitryska journalister. Det här är min rapport från besöket. Den som vill kan också titta på mina…Fortsätt läsaBalansgång mellan Bryssel och Moskva

Lukasjenko ger efter – en smula

Nu kommer de första tecknen på att EU:s politik mot Vitryssland faktiskt kan ha viss verkan. Försäljning och distribution av två regeringskritiska tidningar genom det statliga distributionsnätet ska återigen tillåtas. Den 13 oktober beslutade EU att på försök lätta sanktionerna mot Vitryssland. Det innebär att några höga regeringsrepresentanter som hittills varit bannlysta från EU, däribland…Fortsätt läsaLukasjenko ger efter – en smula

Vitrysk tv från Polen

När jag för några månader sedan försökte få in Belsat på min satellitmottagare lyckades jag inte. Förmodligen hade kanalen ännu inte börjat sända från satelliten Sirius som jag kan ta in. I dag gick det däremot oväntat bra. Bilden är perfekt. Att titta på Belsat är en något märklig upplevelse, för Belsat är en tv-kanal…Fortsätt läsaVitrysk tv från Polen