Det ryska så kallade liberala partiet Pravoje Delo (”Rätt sak”, eller ”Högerns sak”) är inget riktigt parti, precis som de flesta politiska partier i Ryssland. Pravoje delo är bara en av plastgubbarna i Kremls stora bordshockeymatch med sig själv. Om det inte var uppenbart innan så är det det efter gårdagens partistyrelsemöte.
Partiet bildades på hösten 2008 när det gamla högerpartiet SPS uppslukades av två Kremltrogna minipartier. En stor del av de gamla SPS-politikerna lämnade partiet i protest, däribland partiets grundare Jegor Gajdar och Boris Nemtsov. Den dåvarande partiledaren Nikita Belych hoppade också av och fick i stället bli guvernör i Kirovs län.
