i På svenska

Veckans nyheter enligt Kreml

Skärmavbild 2014-08-17 kl. 21.05.24Bästa sättet att få reda på vilket budskap Kreml vill sända ut till folket är att följa de så kallade nyhetssändningarna i stats-tv. I koncentrat kan budskapet beskådas i de sammanfattande sändningarna som går på söndagskvällen: Voskresnoje Vremja (Tiden Söndag) på kanal ett samt Vesti Nedeli (Veckans nyheter) på Rossija 1.

Det är den hysteriske huvudpropagandisten Dmitrij Kiseljov som är den stora stjärnan i Vesti Nedeli. När han är på semester går programmet på sparlåga och heter bara Vesti även på söndagar. Men det var helt tillräckligt propagandistiskt ändå, visade det sig när jag i går bänkade mig för att titta. Vartenda inslag har ett tydligt syfte – inga nyheter blir nyheter i programmet bara för att de hänt.

Det samlade intrycket efter programmet den 17 augusti 2014 var att den ryska statsledningen och Vladimir Putin personligen försiktigt försöker distansera sig från kriget i östra Ukraina. Programmet inleddes visserligen med 15 minuter om striderna kring Donetsk och Luhansk, men inga representanter för ”folkrepublikerna” intervjuades eller visades. I stället fick vi veta att den ukrainska armén bombarderar städerna med förbjuden fosforammunition (”det har de lärt sig av USA”) och begår andra krigsbrott, medan civilbefolkningen lider. Det sistnämnda är dessutom sant.

När Putin var i rutan sades inget om striderna i östra Ukraina, i stället var huvudbudskapet att Krimhalvön nu oåterkalleligen är en del av Ryssland. Putins möte med en dubiös fransk nationalistpolitiker i Krim fick stor uppmärksamhet, medan hans möte med Finlands president inte alls nämndes. Så stora var alltså Niinistös framgångar som fredsmäklare.

Det kanske obehagligaste inslaget var smutskastningen av den populäre rockmusikern Andrej Makarevitj, som redan tidigare offentligt tagit avstånd från Kremls politik i Ukraina, och som i veckan besökte delar av Ukraina som regeringen återtagit och spelade för internflyktingar.

Men Makarevitj fick vänja sig vid smutskastning redan på Brezjnevtiden, så han klarar sig nog. Jag undrar om inte den lite väl grova propagandan snarare får en del tittare att börja fundera, och själva ta reda på vad det egentligen är Makarevitj har sagt om händelserna i Ukraina.

I övrigt fick sanktionerna, den ryska livsmedelsmarknaden och utvecklingen av handeln med vänskapligt sinnade länder stort utrymme, speciellt besöket av Egyptens president, som Ryssland nu hoppas vinna till sin sida när stödet från USA börjar tryta.

Så här kommenterade en twittrare:

Här under är mina oredigerade snabba intryck som jag skrev på Twitter medan jag tittade på programmet som i går var hela två timmar långt. Ett och annat har säkert gått mig förbi, och några fel finns det nog också, men jag tycker ändå att mitt twittrande ger bra inblick i vad ryska tv-tittare får sig till livs på en söndagskväll.

Vesti den 17 augusti 2014 kl 20.00 Moskvatid

Mer på temat: