i På svenska

Rysk propaganda anfaller

Rysk tvFebruarirevolutionen i Ukraina och det ryska militära ingripandet på Krimhalvön har lett till ett informationskrig utan like. Framför allt är det den ryska statens desinformationstrupper som anfaller på alla fronter. Propagandamakarna använder sig av en sällan skådad arsenal av halvsanningar och osanningar som tillämpas enligt en väl beprövad metod: om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den sann.

Ryska statsstyrda massmedier rapporterar om hundratusentals ukrainska flyktingar som flytt det tilltagande kaoset i Ukraina och tagit sig till Ryssland. Det är lögn. Det finns inga som helst tecken på någon betydande flyktingström från Ukraina i någon riktning, och bilkön som i rysk tv sades visa flyende ukrainare vid gränsen mot Ryssland var vanlig helgtrafik vid Ukrainas gräns mot Polen.

För att bevisa att kaos råder i Ukraina har ryska massmedier de senaste dagarna bland annat berättat om beväpnade män i den krigstida antisovjetiska gerillagruppen UPA:s uniformer som stigit på ett tåg som var på väg från Moskva genom Ukraina till Moldaviens huvudstad Chisinau. Gerillasoldaterna uppgavs ha kontrollerat passagerarnas dokument. Alla med ryska pass tvingades lämna ifrån sig sina pengar och värdeföremål, hette det. Ukraina är på väg mot total anarki, kommenterade det ryska utrikesministeriet.

Men UPA upphörde att existera för 60 år sedan, och det finns inga belägg för att något som liknar den påstådda icidenten överhuvudtaget skulle ha ägt rum. Det stämmer att en rysk kvinna som åkte med det aktuella tåget den 21 mars blev bestulen på sin handväska som innehöll motsvarande 2 700 kronor. De uniformerade män som steg på tåget i Vinnytsia i västra Ukraina var vanliga ukrainska poliser. Två av poliserna åkte med till nästa station och förhörde passagerare under resan, men brottet kunde inte lösas, meddelar ukrainska myndigheter.

Exemplen tar aldrig slut. Häromdagen påstods det i rysk tv att en rasande folkmassa i västukrainska Lviv skulle ha bränt två kravallpoliser levande eftersom dessa vägrade att ställa sig på knä och erkänna den nya regeringen. Det är lögn.

Det påstås att det ryska språket förbjudits i Ukraina. Det är också lögn. Ukrainska är visserligen landets enda officiella språk, som det varit sedan självständigheten 1991, men ryska är fortfarande det vanliga umgängesspråket inte bara i östra och södra Ukraina, utan också i huvudstaden Kiev. Det finns heller inga tecken på den om fattande förföljelse av rysktalande som ryska massmedier talar om. Tvärtom är det andra grupper som nu förföljs på den ryskstyrda Krimhalvön.

Den förvrängda propagandan i stats-tv är ett av Rysslands viktigaste vapen i den pågående kampen om Ukraina. Därför stängdes ukrainsk tv av på Krim direkt efter den ryskledda militärkuppen på halvön. Ryska, statliga kanaler tog de ukrainska programmens plats.

För att stoppa flödet av propaganda har de ukrainska myndigheterna nu vänt sig till en domstol i Kiev och fått igenom ett tillfälligt förbud på fyra statliga ryska kanaler i ukrainska kabelnät. Enligt myndigheterna sprider kanalerna hatpropaganda och uppmaningar till våld och separatism.

Ryska utrikesministeriet klandrar beslutet som ett allvarligt hot mot yttrandefriheten – men ser inga problem med att ukrainska kanaler stoppats på Krim efter det ryska övertagandet.

Det är inte svårt att förstå de ukrainska myndigheternas beslut, men i långa loppet kan statliga förbud aldrig vara rätt sätt att bekämpa propaganda. Lögnen kan bara bekämpas med sanningen, och den har staten inte monopol på.

Men sanningen segrar inte av sig själv. Det är den seriösa, kritiska journalistikens uppgift att avslöja de propagandistiska lögnerna och ta reda på vad som verkligen händer, oberoende av vilken sida i konflikten som gagnas av sanningen. Därför är det beklagligt att svepande, propagandistiska påståenden ofta får spridning även i Sverige. Det är inte bara ryska, kremltrogna massmedier som skulle må bra av färre svepande påståenden, mer kunskap och mer faktagranskning.

En kortare version av texten publicerades på SVT Debatt den 30 mars. Kommentarerna där är… intressanta.

Mer på temat:

11 Comments

  1. Det här kom som e-post men jag kan inte låta bli att publicera den.

    Namn: Karl Karlsson
    E-post: xxxx@telia.com
    Meddelande: Att kan en sådan russofob som du över huvud taget betraktas som seriös skribent är en gåta. Du är som den värsta av CIA-lakejer, nästan i klass med Carl Bildt., Tsar Alexander sa en gång att Ryssland har bara två vänner. den ena är armén och den andra är flottan och det bevisas varje dag och speciellt i svensk massmedia, Om svensk massmedia haft samma bevakning över USA:s olagliga bombningar av Jugoslavien, Libyen, Irak m.m skulle det finnas trovärdighet men det finns inte längre så jag tar från och med nu avstånd från svensk massmedia och kommer att påverka mina vänner att göra det samma. Sverige lever under censur och demokratur.

    Bye Bye

  2. Kalle, jag förstår inte riktigt varför är du så upprörd över ett par statliga ryska tv-kanalers rapportering. Varför tar du det så nära ditt hjärta? En vanlig, gratis basutbud i de flesta ryska bostäder består av ett 80-tal diverse TV-kanaler varav en tredjedel är diverse nyhetskanaler, både statliga och privata, både pro- och kontra, både ryska och utländska på ryska som typ EUs public service Euronews. Till skillnad från en vanlig svensk som bara har tillgång till SVTs Aktuellt/Rapport och TV4 (vet inte om ska skratta eller gråta), så har en vanlig ryss tillgång till ett 20-tal diverse dygnet runt aktuella rapporteringar, debatter, analyser, intervjuer och kommentarer från olika håll och direkt till hens vardagsrum med enkel fjärrkontrollsklick utan att ens behöva betala för det eller installera någon utrustning typ en tallrik på balkongen. Så varför är du så upprörd?

    • Vilket gratis grundutbud pratar du om, och vilka debatter och analyser från olika håll? Vilka 25 gratis nyhetskanaler? Jag känner inte igen din verklighetsbeskrivning. Nämn gärna EN rysk nyhetskanal som öppet ifrågasätter Kremls verklighetsbeskrivning. Förutom Dozjd alltså, som aldrig fått tillgång till marknätet och nu även utestängts från de flesta kabelnät.

      Här är en ganska typisk lista på kanaler som en vanlig ryss kan se. Inte mycket mångfald där.

      http://konkort.ru/tv/spisok-telekanalov_

      • Kalle, att du inte känner igen ”min verklighetsbeskrivning” beror nog på att du inte vill göra det. Du har helt enkelt bestämt dig. ”Det är svårt att hitta en svart katt i ett mörkt rum och i synnerhet om den inte finns där” sade Konfucius en gång..

        • Om du inte kan komma med mer substansiella invändningar än personangrepp Leonid så föreslår jag att du fortsätter titta på rysk tv.

          • Ledsen att mitt inlägg ovan uppfattades som ”personangrepp”. Det var inte meningen. Men inlägget beskriver Kalles inställning till problematiken. Det är tydligt att han har valt sida. Synd att någon kan uppfatta detta som ”personangrepp”. Nåväl, i mitt första inlägg har jag konstruktivt beskrivit situationen med TV-kanalernas tillgång i Ryssland. Det handlar om det enkla, analoga basutbudet som finns i antennkabel i de flesta ryska bostäder. Det finns i min lägenhet i Moskva, det finns hemma hos mina vänner och släktingar i andra städer, både stora och små som St.Petersburg, Ekaterinburg eller Pereslavl – Zalesskij, Berdsk eller Tjita. Därför är jag förvånad att Kalle som har mångårig erfarenhet av Ryssland väljer att inte skriva om detta.

            • Frågan är inte hur många kanaler som finns i kabelnätet, utan vad kanalerna visar.

              Jag ställer frågan igen: vilka 25 nyhetskanaler i det fria grundutbudet pratar du om? Kan du nämna EN rysk rikstäckande tv-kanal (förutom Dozjd) där ryska oppositionsföreträdare som Aleksej Navalnyj kan komma till tals och debattera med sina motståndare?

              Har du överhuvudtaget tittat på vad de stora ryska kanalerna visat de senaste veckorna? Jag klandrar dig inte om du inte har gjort det, man blir lätt illamående.

              Min text handlar om den totalt missvisande propaganda som ryska statsstyrda medier sprider, och som på grund av bristande källkritik tyvärr fått viss spridning även utanför Rysslands gränser. Om du läser noga som ser du, att jag även kritiserar svenska medier i texten.

              Jag vet mycket väl att det finns mer seriösa massmedier i Ryssland. Tyvärr blir deras möjligheter att verka allt mer kringskurna. Lenta.ru och Dozjd är bra exempel. Men det är en annan diskussion.

              Kanallistan från Kondopoga i Karelen, som jag länkade till, är intressant läsning. Här finns det 24 kanaler i det ”sociala paketet” som inte kostar något extra utöver lägenhetshyran. Vilka av dessa är oberoende nyhetskanaler, menar du? Belarus24, Disney eller Zvezda?

              Социальный пакет
              1 Первый канал
              2 ”Россия 1”
              3 ”Россия 2”
              4 ”Россия 24”
              5 ”Россия К”
              6 5 канал, Спб
              7 НТВ
              8 Рен ТВ
              9 Карусель
              10 ТВЦ
              11 ТОПШОП ТВ
              12 TV sale
              13 Shopping Live
              14 Беларусь 24
              15 Дисней
              16 Звезда
              17 История
              18 ОТР
              19 Союз
              20 Первый канал HD
              21 Россия HD
              22 КТВК
              23 СТС
              24 ТНТ

              Det är förresten ganska intressant att just vitrysk stats-tv är den enda utländska kanalen som finns i grundutbudet, inte exempelvis Euronews som du nämnde, trots att kanalen sänder på ryska och inte borde kosta något att sända eftersom rysk stats-tv är delägare där. (Vilket givetvis verkar dämpande på kanalens rapportering om Ryssland.)

              Det större ”Baspaketet” som kostar en slant innehåller 93 kanaler, men inga fler nyhetskanaler vad jag kan se. Däremot en massa underhållning.

              • Kalle, du förväxlar lite TV med TV. Vet inte om du gör det medvetet. Din lista är ett utbud från en lokal DIGITAL TV leverantör som man måste PRENUMERERA på oavsett om det är ett gratis socialt paket till pensionärer eller ett annat paket till alla andra. Jag pratar om ett ANALOGT utbud som levereras av de lokala fastighetsförvaltare, du vet ЖЭК, РЭУ, ТСЖ och så vidare som alltid finns i ditt TV-jack i varenda rysk bostad, bara den är utrustad med TV-jack. Där finns det din Dozjd (den har varit borta hos mig i ett par veckor som du säkert vet, men nu är den tillbaka). Vad det gäller din fråga så duger till exempel RBC (РБК) för dig? Det är oligarken Prochorovs dygnet runt nyhetskanal där det inte bara Navalnyj utan också Ryzjkov, Nemtsov, Udaltsov med flera är regelbundna gäster. Även övriga kanaler med vanlig underhållningsinnehåll sänder seriösa debatt- och nyhetsprogram med olika synpunkter och diskussioner. Till skillnad från Sverige där du inte har något val så är det bara att byta kanal och titta på en annan diskussion, debatt eller rapportering.

                Ja, jag har tittat på rysk TV under de senaste två veckorna. Jag tycker att det är informativt och kompenserar väl den informationsbristen från svensk TV. Det alltid bra att ha flera källor. Att du blir ”lätt illamående” beror nog på att du inte vill acceptera den bilden eftersom den strider mot din uppfattning.

                • Såvitt jag förstår så är ”sociala kanalpaketet” i Kondopoga precis det du pratar om, det analoga grundutbudet i jacket i hus som är anslutna till just det här bolagets nät. Om du läser vad som står längst ner på sidan så framgår det att ingen digitalbox behövs för att få in den, till skillnad från ”baspaketet”. Och där ingår alltså inte RBK.

                  Men trevligt att höra att Navalnyj ofta är studiogäst hos RBK. När var det senast?

                  Jag tittar på RBK:s nyheter ibland, de är klart mer balanserade än de statliga kanalernas, men har tyvärr aldrig sett Navalnyj intervjuas där. I övrigt är det mest ekonominyheter.

                  Lika trevligt att höra att Dozjd finns i ditt tv-jack. Det verkar dock extremt sällsynt. Har du utrett vilken väg kanalen kommer dit? Huset måste vara anslutet till en av de mindre leverantörerna? För alla de stora har ju stängt av kanalen vad jag vet.

                  Angående vad som finns i vanliga tv-jacket så mejlade jag och kollade med en kompis som bor i ett vanligt sovjetiskt bostadshus en liten stad i Tjuvasjien. Han har tre analoga kanaler i jacket men har slutat använda det för länge sedan. Han prenumererar i stället på 30 kanaler i digitala kabelnätet. I Tjuvasjiens huvudstad Tjeboksary har de flesta 10 analoga kanaler i jacket, säger han. Inte 80 alltså.

                  Fick också reda på att Euronews visas på morgnarna i statliga kanalen Kultura. Det är ju bra, för det är en kanal som ganska många kan se, nummer 5 i listan från Kondopoga här ovan.

                  (Vill du svara på det här så får du svara på föregående inlägg, eller starta en ny tråd, inläggen kan ju inte bli hur smala som helst så det finns en inbyggd begränsning i hierarkin.)

  3. Intressant att svenska kommentarsfält (ex SVT, SvD) så snabbt landar i ”medierna i väst är inte mycket bättre”, eller min egen favorit ”USA och NATO är minsann ännu värre än Ryssland”. Rysk (statskontrollerad) media ljuger. Hejdlöst. Punkt. Jag har fortfarande inte läst från någon som på ett seriöst sätt ifrågasätter denna punkt, så då är det nog så. Och det lär fortsätta att förvärras med herr Kiselev vid rodret,

  4. Det här klippet har du förstås sett vid det här laget, Kalle, men det förtjänar ju definitivt att länkas in här:
    http://www.youtube.com/watch?v=W_hwHiLiOvY Mycket tydligare kan det inte bli vad de statliga ryska kanalerna sysslar med (medveten vilseledning).
    (för er som inte kan ryska är det samme ”skadade” man som intervjuas i två olika statliga ryska TV-kanaler. I den ena påstås han vara tysk ”legosoldat” som fått pengar för att komma och tillsammans med Högra Sektorn slå fredliga ukrainare. I den andra kanalen påstås han var en fredlig ukrainare som fått stryk av extremister)

Kommentarer inaktiverade.