i På svenska

Rysk tv: Väst bakom kemvapen i Syrien

shamirNu vet vi hur det ligger till, för ryska medier har utrett saken. Det var amerikanska, brittiska och israeliska specialstyrkor som dödade hundratals syrier med kemvapen förra veckan. Dessutom har FN nu slagit fast att det var rebellerna som använde kemvapen. Eller… vänta lite nu?

Jag brukar inte vara lättskrämd när det gäller ryska statsstyrda medier, men när jag tittade på huvudnyheterna på ryska ettan på onsdagskvällen trodde jag ett tag att utomjordnigar kidnappat mig till ett parallellt universum. Fast det var bara ryska ettan som ballat ur totalt och ägnade sig åt desinformation som hade fått en sovjetisk nyhetsuppläsare att rodna.

Det var alltså högst troligen västliga och israeliska specialstyrkor på sabotageuppdrag inne i Syrien som använde kemvapen förra veckan. Detta gjorde de för att ”bryta ut sig ur omringniningen” när de blivit blockerade av syriska regeringsstyrkor. Detta är den officiella version av sanningen som miljontals tittare av Rysslands största tv-kanal fick sig till livs i dagens viktigaste nyhetssändning: programmet Vremja, som har samma signaturmelodi, samma namn och samma sändningstid som på sovjettiden. Och det är alltså inte där likheterna upphör.

Som källor till uppgifterna om utländska specialstyrkor bakom gasattacken nämns ”europeisk press, bland annat Le Figaro” samt den ökände Israel Shamir, som intervjuas på en gata i Moskva och som får titeln ”politolog”.

I samma inslag(!) framgår det också att al-Assad har till FN överlämnat ”bevis” på att det var rebellerna som använde kemiska vapen. Något märkvärdigt, kan tyckas – hur kan det finnas bevis på rebellernas skuld, om det nu är sannolikt att det var amerikanska specialstyrkor som stod bakom attacken? Men strunt i det, det behövs ingen logik här, det gäller att stapla så många lögner på varandra att något till slut fastnar, eller så att tittarna i alla fall ger upp försöken att förstå vad som är sant.

Så här kommer nästa lögn: nu påstår nyhetsuppläsaren att den kända schweiziska åklagaren Carla del Ponte skulle ha uttalat sig i skuldfrågan:

Между тем иностранные СМИ приводят сегодня слова члена комиссии ООН по расследованию нарушений прав человека в Сирии Карлы дель Понты. Она заявила, что эксперты не обнаружили доказательств применения правительственными войсками химоружия. При этом она говорит: свидетели недавней химической атаки указывают, что нервно-паралитический газ зарин применили не власти, как утверждают на Западе, даже не дождавшись результатов работы специалистов, а оппозиция. Поставки химоружия антиасадовским силам, в частности бойцам радикального ”Фронта Аль-Нусра”, были.

Samtidigt citerar utländska massmedier i dag Carla del Ponte, medlem i FN:s undersökningskommission för brott mot mänskliga rättigheter i Syrien. Hon deklarerade att experterna inte hade hittat bevis på att regeringsstyrkorna använt kemiska vapen. Samtidigt säger hon: vittnen till kemvapenattacken som ägde rum nyligen påpekar att nervgasen sarin inte användes av regeringen, som man hävdar i Väst, innan man ens fått resultaten av specialisternas undersökning, utan oppositionen. Det har skett leveranser av kemiska vapen till antiassadstyrkorna, däribland till medlemmar i den radikala al-Nusrafronten.

Det finns ett korn av sanning här, som det måste finnas i goda lögner, och hänvisningar till utländska medier är alltid ett bra knep när man vill vara säker på att tittarna litar på en svajig uppgift. Carla del Ponte har mycket riktigt uttalat sig om en misstänkt nervgasattack i Syrien, och sagt att mycket tyder på att det är rebellerna som har skulden. De finns bara ett litet aber: det handlade inte alls om den senaste attacken, utan om en attack i mars, och uttalandena gjores för flera månader sedan, inte i går.

delponteSamma desinformation om Carla del Ponte spreds under onsdagen även av den stora statliga nyhetsbyrån Itar-Tass, som angav en obskyr syrisk webbsajt som sin källa om intervjun Carla del Ponte skulle ha gett till schweizisk tv. Varken Itar-Tass eller stats-tv fann det ändamålsenligt att kontrollera huruvida det verkligen fanns en sådan interjvu. Hade de gjort det hade de upptäckt att intervjun gjordes maj och därför knappast kan ge någon tillförlitlig information om gasattacken som skedde den 21 augusti.

Artikeln i Berliner Zeitung som citeras i tv-inslaget finns i verkligheten och är publicerad i veckan. Men där står givetvis inte att Carla del Ponte skulle ha sagt något i detta ärende i dagarna, för det har hon ju inte.

BBC:s ryska redaktion kontaktade FN för en kommentar och fick veta att varken Carla del Ponte eller någon annan medlem i FN:s undersökningskommission hade uttalat sig om kemiska vapen i Syrien sedan den 4 juni. Men den här dementin lär aldrig nå fram till ryska ettans tittare. Itar-Tass publicerade FN:s dementi sent på onsdagskvällen, men lät originalartikeln ligga kvar på nätet i helt oredigerat skick, med bara en liten länk till dementin längst ner.

Även när det gällde det mest spektakulära påståendet av alla hänvisade stats-tv till ”utländska medier” för att ge uppgifterna trovärdighet:

Европейские издания, среди которых французская ”Фигаро”, пишут, что в том районе уже несколько дней действовали отряды иностранных диверсантов, до трехсот человек: инструкторы из Америки (среди них – сотрудники ЦРУ), британский и израильский спецназ. Перед ними стояла разведзадача – выявить местонахождение ракетных пусковых установок и складов химоружия. По одной из версий, утром 21 августа войска Асада окружили их. И чтобы вырваться из кольца, они пустили в ход химическое оружие.

Europeiska tidningar, däribland franska Le Figaro, skriver att utländska sabotörer, uppemot 300 man, sedan flera dagar hade varit aktiva på området: handledare från Amerika (däribland CIA-medarbetare), brittiska och israeliska specialstyrkor. De hade ett underrättelseuppdrag: att fastställa positionerna av utskjutningsramper för raketer och förråd av kemiska vapen. Enligt en version blev de omringade av Assadstyrkor på morgonen den 21 augusti. Och för att komma ut ur omringningen tog de i bruk kemiska vapen.

Återigen, det finns ett korn av sanning här: Le Figaro påstod mycket riktigt den 22 augusti, dagen efter gasattacken, att det finns utländska specialstyrkor inne på syriskt territorium – dock inte i närheten av Damaskus, utan i sydligaste Syrien, nära gränsen till Jordanien. Men tidningen hävdar såvitt jag förstår (min franska är kass) inte alls att dessa specialstyrkor skulle ha använt giftgas, däremot att deras närvaro kunde ha gjort al-Assad så desperat att han kände sig tvungen att ta till kemiska vapen.

Men de flesta ryssar kan franska ännu sämre än jag, så de får lita på redaktörerna. Det gör de gärna, när ryska ettan dessutom hittat en trovärdig expert som stirrar in i kameran och spinner vidare i samma spår om västliga specialstyrkor inne i Syrien:

”Они оказались в положении безвыходном. Им надо было как-то уйти. Уйти они не могли, и тогда они, предположительно, могли задействовать, сделать такую провокацию с химическим оружием для того, чтобы потребовать прекращение огня в этом районе, чтобы они могли сами себя как-то вытащить из этого болота”, – говорит политолог Шамир Исраэль.

– De hamnade i ett hopplöst läge. De var tvungna att komma därifrån på något sätt. De kunde inte komma därifrån. Och då kan man förmoda att de kunde ta i bruk, genomföra en sådan provokation med kemiska vapen, för att kunna kräva eldupphör i detta område, för att på något sätt själva komma loss från det där träsket, säger politologen Shamir Israel.

Och just det, det är alltså den ökände rysk-svensk-israeliske antisemiten och holocaustförnekaren Israel Shamir, även känd som Adam Ermash och Jöran Jermas, som är ryska ettans trumfkort här. Varför just han skulle veta mer om amerikanska specialtruppers eventuella verksamhet i Syrien än någon som helst slumpmässigt vald person har jag ingen aning om, och där får jag ingen hjälp av ryska ettan, annat än den märkliga titeln ”politolog” de klistrat på Israel Shamir.

Den enda slutsats jag kan dra av rapporteringen är att ryska staten trots tidigare påståenden har väldigt dåligt på fötterna när det gäller påståendena om att det var rebellerna som stod bakom gasattacken. Annars hade man knappast behövt hitta på så många lögner, och framför allt hade man inte behövt anlita Israel Shamir.

Mer på temat

13 Comments

    • Vi vet väl inte vad som är USA:s starkaste bevis – de har inte redovisat några som helst bevis öppet än så länge. Men åtminstone i artikeln du länkar till hävdar inte SvD något alls om ”beviset”. Det är en TT-text som bara refererar Foreign Policy, som i sin tur visserligen drar för stora växlar på sitt eget ”avslöjande”, om det nu är det – och inte uppgifter som läckts till dem med ett specifikt syfte.

      Om uppgifterna om telefonsamtalet i Foreign Policy stämmer, och om det inte finns mer av värde som vi inte känner till, så kan samtalet vara bevis på att det faktiskt handlar om någon sorts giftgasattack. Detta är det väl få som betvivlar – förutom rysk tv, som i ovan nämnda inslag även intervjuade en ryska i Damaskus som slog fast att ingen attack ägt rum.

      Därutöver kan man eventuellt dra slutsatsen att den aktuella tjänstemannen på försvarsministeriet inte kände till att en sådan attack skulle äga rum. Och – vilket är ganska intressant – att USA kan avlyssna åtminstone vissa samtal mellan syriska försvarsministeriet och militären. Det kanske var den uppgiften någon ville få ut? ”Backa nu, vi ser vad ni gör!”

      Fast nu blir jag lite väl konspiratorisk för mitt eget tycke. Och kanske finns det mer information. Så här skriver New York Times:

      Administration officials said that communications between military commanders intercepted after Wednesday’s attack provided proof that the assault was not the result of a rogue unit acting against orders. It is unclear how much detail about these communications, if any, will be made public.

  1. Sverige ser ut att ha sin egen ”Johan Bäckman”.

  2. Tack Kalle för att du följer dessa nyheter och avslöjar lögnerna! Det är skrämmande att 140 miljoner människor i ett land med kärnvapen och permanent plats i FN:s säkerhetsråd matas med sådana lögner på daglig basis. Och detta är ju inte någonting som börjat nyligen. Jag kommer särskilt ihåg kriget i Sydossetien för 5 år sedan där även i normala fall sansade ryska politiker som Jasjin och Navalnyj hetsades till närmast rasistiska anti-Georgiska uttalanden.

    • Jo, fast det här är ändå ganska extremt, tycker jag. De brukar ju inte ljuga riktigt så här fräckt i vanliga fall. Och tre olika versioner som utesluter varandra i samma inslag – det måste vara många som vill vara chefen till lags, och så kunde de komma överens om vems version som var bäst?

    • Navalny är ju rasist så det var väl inte så konstigt!?

  3. kalle: ”Le Figaro påstod mycket riktigt den 22 augusti, dagen efter gasattacken, att det finns utländska specialstyrkor inne på syriskt territorium – dock inte i närheten av Damaskus, utan i sydligaste Syrien, nära gränsen till Jordanien.”

    Min franska är iofs också kass, men nog står det väl i Figaro att de där specialstyrkorna korsade syriska gränsen den 17e augusti och har rört sig i riktning mot Damaskus sedan dess. Sträckan är inte så lång, så nog borde det vara möjligt att nå fram på den tiden.

    Här är de relevanta meningarna:

    ”Selon nos informations, des opposants au régime, encadrés par des commandos jordaniens, israéliens et américains, progressent vers Damas depuis mi-août.”

    ”Selon les informations recueillies par Le Figaro, les premiers contingents syriens formés à la guérilla par les Américains en Jordanie seraient entrés en action depuis la mi-août dans le sud de la Syrie, dans la région de Deraa. Un premier groupe de 300 hommes, sans doute épaulés par des commandos israéliens et jordaniens, ainsi que par des hommes de la CIA, aurait franchi la frontière le 17 août.”

    • Intressant. Fast där står ju inte att det skulle varit 300 utländska sabotörer, som Vremja citerar, utan en grupp på 300 _syriska_ krigare som alltså skulle ha tränats i Jordanien av utländska specialister. Att det pågår träning i Jordanien är väl inte osannolikt. Att israeliska kommandosoldater skulle gå in i Syrien med syriska krigare verkar däremot ganska osannolikt.

      Oavsett vilket så säger väl Le Figaro inget om att dessa utlänningar skulle ha använt giftgas i utkanten av Damaskus? Det verkar ryssarna ha hittat på helt på egen hand.

      Avståndet från Daraa till Damaskus är förresten över 100 km. Rör man sig till fots i fientlig terräng så är det nog inte helt säkert att man hinner ta sig fram på tre dagar, inte ens om man piskas av israeliska kommandosoldater.

  4. kalle: ”Oavsett vilket så säger väl Le Figaro inget om att dessa utlänningar skulle ha använt giftgas i utkanten av Damaskus?”

    Det påstår inte Vremja att Le Figaro gör. Läs ditt eget citat noggrannare så ser du:

    ”Europeiska tidningar, DÄRIBLAND franska Le Figaro, skriver att utländska sabotörer, uppemot 300 man, sedan flera dagar hade varit aktiva på området: handledare från Amerika (däribland CIA-medarbetare), brittiska och israeliska specialstyrkor. De hade ett underrättelseuppdrag: att fastställa positionerna av utskjutningsramper för raketer och förråd av kemiska vapen. ENLIGT EN VERSION blev de omringade av Assadstyrkor på morgonen den 21 augusti. Och för att komma ut ur omringningen tog de i bruk kemiska vapen.”

    De säger inte att den versionen skulle komma från artikeln i Le Figaro.

  5. Haha, surrealistiskt! Men jag tror säkert att det kan ha varit en false-flag operation. Bara för att det är mycket propaganda i ryska medier betyder det absolut inte att det inte är det i väst!

    Håller dock med om att propagandan i öst verkligen inte är lika sofistikerad som i väst, här hemma är ju 90% av folket övertygade om att politiker är i grunden ärliga och att staten är god, att den enda vägen till lycka är att betala så hög skatt som möjligt, omyndigförklara sig själv och låta staten tänka åt en, att (S)(V)T är en oberoende nyhetskälla, att korruption inte existerar, att Sverige är världens bästa land och att i stort sett allt är sämre i andra länder osv osv. Man måste säga att propagandan här hemma har nått en finess och en framgång som första kanalen i ryssland bara kan drömma om! Svenskarna har ju varit närmast totalstyrda under DDR-sosse-väldet. Jag tror att den svenska nivån av hjärntvätt saknar motstycke i världshistorien. T.o.m. DPRKs ledare måste vara stumma av beundran.

    • Håller delvis med. Det kan vara ett väldigt enögt perspektiv i Sverige och många verkar tro att världen är väldigt statisk. När man är hemma i Sverige kan det bli ett fasligt sjå att öppna ögonen på folk lite.

      När det gäller Syrien. Nu råkar det ju till och med vara så att det finns som jag uppfattar det som trovärdiga indicier på att det var rebellsidan som gjorde det, fransk tv visar en intervju vi säkerligen aldrig lär få i svensk media:

      http://www.youtube.com/watch?v=fkc2ZtPvc8o&feature=player_detailpage#t=110

      http://www.youtube.com/watch?v=AcW6Q3axs-g

      och så förstås partiska RT, som intervjuar den andre tidigare gisslan:
      http://www.youtube.com/watch?v=owjJs2dnxbY

      Obama är ju utsedd till helgon i Sverige, så han får ju inte ha fel. Att ryssarna ljuger och överdriver om en del rörande detta hindrar ju inte att USA är helt ute och seglar.

  6. Ryska kanal 1 sprider bara löngner och desinformation . det finns faktiskt upplysta och bildade mäniskor i väst som dessutom förstår ryska. tror dom att dessa mäniskor tror på det som sägs i dessa kanaler. gäller ej bara kanal 1. RT är värst med sina amerikansk talande svärmorsdrömmar och dockor som försöker framföra den ryska regimens löngner och desinformation på ett komiskt sätt.

Kommentarer inaktiverade.