i På svenska

Titta inte, bara lita på oss!

De ryska myndigheterna vill inte att någon håller koll på hur söndagens val går till. Valobservatörer utmålas som förrädare och femtekolonnare i statliga medier, och myndigheterna sätter käppar i hjulen på dem bäst de kan. Nu har ryska åklagarämbetet kommit fram till en interaktiv karta som visar rapporterade oegentligheter under valkampanjen bryter mot lagen.

Det började redan för ett par veckor sedan. Då fick Europarådets parlamentariska församling (PACE) skulden för att det ryska parlamentsvalet i december inte blir så rättvist som det kunde ha varit. Centrala valkommissionen i Ryssland hade då kommit fram till att de inbjudna representanterna från PACE hade brutit mot alla möjliga bestämmelser genom att på en presskonferens säga att inte alla partier har lika villkor i ryska valkampanjen.

Sin vana trogen har också ryska utrikesförvaltningen gjort sitt bästa för att göra livet surt för de utländska valobservatörer som man efter många om och men till slut gått med på att ta emot. Exempelvis fick de svenska valobservatörerna som skulle åka från Arlanda vid tolvtiden i går sina visum först samma morgon. Ryska utrikesministeriet hade helt enkelt inte tillåtit ambassaderna att börja handlägga viseringarna tidigare.

Startskottet för det tunga artilleriet mot oberoende valobservatörer sköts av Vladimir Putin på maktpartiet Enade Rysslands partikongress förra söndagen, där han själv utnämndes till partiets presidentkandidat. Så här sade han i sitt direktsända tal som regelbundet avbröts med talkörer som skanderade ”Ryssland! Ryssland! Putin! Putin!”:

Мы знаем, к сожалению, что и в эти дни – в преддверии выборов в Государственную Думу, Президента России – представители некоторых иностранных государств собирают тех, кому они платят деньги, так называемых грантополучателей, проводят с ними инструктажи, настраивают их на соответствующую «работу», для того чтобы повлиять самим в конечном итоге на ход избирательной кампании в нашей стране. Бесполезный труд! Как у нас говорят в народе: деньги на ветер. Во-первых, потому, что Иуда – не самый уважаемый библейский персонаж в нашем народе, а во-вторых, лучше пускай эти деньги направят на погашение своего государственного долга и прекратят проводить неэффективную затратную внешнюю политику.

Vi vet tyvärr att i dessa dagar – inför valet till statsduman och valet av Rysslands president – samlar representanter för vissa utländska stater de människor som de betalar pengar till, så kallade bidragstagare, instruerar dem och förbereder dem för tillhörande ”arbete”, för att i slutändan själva påverka valkampanjen i vårt land. Lönlöst arbete! Som folk brukar säga hos oss, de kastar pengar i vinden! För det första därför att Judas inte är den mest populära bibliska personen i vårt land, och för det andra så hade det varit bättre om de hade lagt dessa pengar på att betala av sin statskuld och om de hade slutat med sin dyra och verkningslösa utrikespolitik.

Det dröjde inte länge innan vi också fick veta vem det är som är Judas: givetvis handlar det om Rysslands enda seriösa medborgarorganisation som arbetar för rättvisa val och systematiskt samlar information om oegentligheter under valkampanjen och omröstningen – organisationen Golos.

Den officiella tidningen Rossijskaja Gazeta publicerade en omfattande artikel där organisationen utmålas just som utlandsfinansierade femtekolonnare. Det kanske obehagligaste i artikeln är att den talar föraktfullt om ”golosa”, ”röster”, exakt samma ord som kommunistpartiets språkrör Pravda på sovjettiden använde om ”fientliga” utländska radiostationer som sände på ryska, däribland Golos Ameriki (Voice of America).

Liknande artiklar publicerades bland annat i Rysslands största dagstidning, den Kremltrogna Komsomolskaja Pravda. Där fick artikeln heta ”Tre miljoner för en röst”.

TV-kanalen NTV skickade medarbetare som låtsades vara kursdeltagare till en kurs som Golos organiserade för blivande valobservatörer, och medan kursen pågick trängde ett reportageteam från NTV sig in i lokalerna och började filma. De fick hållas, och de fick också intervjua representanter för Golos, men uppenbarligen var de inte nöjda med svaren, för senare återkom ett annat reportageteam från NTV till Golos, trängde sig in objudna och försökte få anställda att berätta på vilket sätt de samarbetar med CIA.

Nästa steg i smutskastningskampanjen var att låta tre Kremltrogna parlamentsledamöter vända sig till åklagarmyndigheten och kräva att Golos förbjuds på grund av påstådda oegentligheter. Parlamentsledamöterna var Andrej Nazarov från Enade Ryssland, Maksim Rochmistrov från Zjirinovskijs ”Liberaldemokratiska” parti samt Anton Beljakov från partiet Rättvisa Ryssland.

Speciellt det sistnämnda var något förvånande. Rättvisa Ryssland skapades visserligen av regimen och har varit ett troget nickedockeparti, men under den nu pågående valkampanjen har det försökt profilera sig som ett riktigt oppositionsparti. Då ser det inte riktigt bra ut att samtidigt gå Kremls ärenden, och partiets ordförande Sergej Mironov har också försökt distansera sig från Beljakovs utspel.

Vad är det då makthavarna räds? Framför allt den interaktiva karta där Golos presenterar rapporter om påstådda oegentligheter under valkampanjen. Det hela är ett samarbetsprojekt med den populära nyhetsportalen Gazeta.ru, som länge haft en stor länk till kartan på sin ingångssida. I veckan plockades länken plötsligt bort, uppenbarligen efter påtryckningar från högsta ort. Dessutom har webbplatsen periodvis varit nere på grund av överbelastning.

Och i dag torsdag fick Golos alltså besök från åklagarmyndigheten som utfärdade en formell varning. Myndigheten verkar ha kommit fram till att hela kartan är ett lagbrott, eftersom inte är säkert att alla rapporterna stämmer och eftersom rapporterna innehåller kritik mot partier som deltar i valet, villket uppges vara förbjudet. Om lagbrotten fortsätter kommer direktören för Golos, Lilija Sjipanova, att ställas till svars. Än så länge är kartan tillgänglig på nätet. Här är varningen.

Hela smutskastningskampanjen är förmodligen ett försök att misskreditera organisationen för att man sedan ska kunna avfärda dess rapporter om oegentligheter som CIA-propaganda. Fredagen före valet ska NTV visa sitt smutskastningsprogram, utlovas det nu.

Här är trailern. Texten är som följer:

2 декабря, 19:30
5 миллионов долларов за один только «Голос».
Избирательные технологии на заграничные гранты.
Кто спонсирует ассоциацию «Голос» и от кого зависят независимые наблюдатели?
«Голос ниоткуда» — в программе «ЧП. Расследование».

2 december 19.30
5 miljoner doller för en enda ”Röst”
Valteknologier i utbyte mot utländska bidrag
Vem sponsrar föreningen ”Golos” och av vilka är de oberoende övervakarna beroende?
”En röst från ingenstans” i programmet ”Extraordinär händelse. Ett avslöjande”

Medan vi väntar på vad som komma skall kan vi ta en titt på den här grafiska presentationen av officiella valresultat som visar hur presidentvalssiffrorna manipulerats under Putins tid. I de regioner som har valdeltagande nära 100% är även stödet för Putin/Medvedev nära 100%, vilket är högst anmärkningsvärt. De tre presidentvalen på 2000-talet representeras alltså av de tre linjerna som lutar starkt uppåt, vilket visar att antalet röster för den vinnande kandidaten ökar i takt med valdeltagandet.

Som diagrammet visar kan inte liknande fenomen upptäckas i de två första presidentvalen (de två nästan horisontella linjerna), då vinnaren hette Jeltsin – trots att presidentvalet 1996 brukar anklagas för att ha varit ett fuskval.

Det är alltså ganska uppenbart att det under 2000-talet förekommit fuffens i de regioner som på pappret hade högst valdeltagande. Grafiken ligger på Golos webbsida med statistisk analys av officiella siffror från Rysslands centrala valkommission. Sådana analyser gillar man uppenbarligen inte i Kreml.

Mer på temat:

  1. Bra och viktig artikel! Vad du inte nämnde är att en av de högsta cheferna på Gazeta.ru (vice chefsredaktör eller något sådant) valde att avgå i samband med påtryckningarna att plocka bort kartan med valfusk.

Kommentarer inaktiverade.