i På svenska

Sverige anklagas för inblandning i kuppförsök

Sveriges ambassadör i Vitrysslands huvudstad Minsk anklagas för samröre med extremister som planerade att störta president Lukasjenkos regim. Anklagelserna mot ambassadör Stefan Eriksson finns i ett dokument som Vitrysslands största tidning publicerade i sitt lördagsnummer.

Tidningen Sovetskaja Belorussija – Belarus Segodnja (”Sovjetiska Vitryssland – Vitryssland i dag”) är presidentadministrationens officiella språkrör och det publicerade dokumentet uppges vara en intern underrättelserapport om utländska ambassadörers kontakter med den vitryska oppositionen.

Publiceringen är en del i en omfattande mediekampanj som syftar till att bevisa att den vitryska oppositionen är inspirerad och finansierad av utländska krafter, och att oppositionen i samband med presidentvalet den 19 december ville genomföra en våldsam kupp.

Kampanjen började med en propagandafilm som visades i vitrysk stats-tv för en vecka sedan, och som gick ut på att falska turister, som egentligen var betalda och beväpnade yrkesrevolutionärer, strömmade in i landet dagarna före presidentvalet.

Huvudnyheten i fredagsnumret av Sovjetiska Vitryssland var en samling dokument som uppgavs bevisa att framför allt tyska och polska säkerhetstjänster var inblandade i ett försök till statskupp i Vitryssland. Diverse människorättsorganisationer uppges ha gett finansiellt stöd till regimmotståndare i Vitryssland. Bland annat material publicerar tidningen också en bild på ett engelskspråkigt kontrakt om bistånd från den svenska organisationen Civil Rights Defenders, men åtminstone i webbversionen är bilden så suddig att det är omöjligt att se till vilket ändamål biståndet ges och hur mycket pengar det handlar om.

Bland dokumenten fanns texter som uppgavs vara protokoll av förhör med gripna oppositionella presidentkandidater, varav en ska ha sagt att även Sverige hade gett ”organisatorisk hjälp” till oppositionen. Den redaktionella texten innehåller anspelningar på Hitlers invasion av sovjetiska Vitryssland, och presidentkandidaten Vladimir Nekljajevs kampanj med namnet ”Govori pravdu!” (”Tala sanning!”) får förkortningen GKGP, med direkt anspelning på augustikuppen 1991 i Sovjet, då undandtagskommissionen gick under förkortningen GKTjP.

I samband med den stora demonstrationen mot det manipulerade valet den 19 december i centrala Minsk slogs några glasdörrar på en regeringsbyggnad sönder, oklart av vem. Därefter skingrades demonstrationen av kravallpolis, och nu riskerar flera oppositionsföreträdare upp till femton års fängelsestraff för ”våldsamt upplopp”.

Personal från Sveriges ambassad och andra ambassader, svenska valövervakare och journalister var närvarande för att observera demonstrationen. Gruppen av diplomater trycktes hårdhänt in på ett lyxhotell vid Oktobertorget och hölls inne medan polisen med våld skingrade folkmassan på torget.

I den påstådda underrättelserapport som publicerades i lördagstidningen står bland annat följande (språket är lika styltigt i originalet):

Trots varningen om möjligheten av förstörelse och våldsamt upplopp planerade medarbetare från Storbritanniens, Sveriges, Lettlands, Tjeckiens, Ungerns och Bulgariens ambassader att ”genomföra observation” av aktionen på Oktobertorget den 19 december innevarande år.

I samband med detta agerade några av diplomaterna redan i detta skede som ”advokater” för organisatörerna och de potentiella deltagarna i otillåtna aktioner.

Man bör speciellt uppmärksamma att med tanke på svenska ambassadören S. Erikssons aktiva verksamhet i Minsk för att utveckla mycket nära kontakter med enskilda personer som ruvade på extremistiska intentioner hade dessa planerat att han och några av hans diplomatkolleger skulle ge ”den provisoriska regeringen” internationellt beskydd och hjälpa dem att rättfärdiga förstörelse och provokationer.

Diplomaters deltagande i den otillåtna tillställningen upplevdes av folkmassan som stöd till deras agerande och uppmuntrade några av de mest ivriga till mycket resoluta handlingar.

Sveriges ambassadör i MinskEtt antal demokratiprojekt med anslutning till Vitryssland finansieras med svenskt bistånd. Själv har jag flera gånger besökt vitryska lokaltidningars redaktioner i egenskap av konsult och föreläst för vitryska journalister som varit på Sida-finansierade kurser på medieinstitutet Fojo i Kalmar. Allt detta är givetvis helt officiellt och öppet, precis som samarbetet med journalistutbildningen på universitetet i Minsk och kontakterna med det oberoende vitryska journalistförbundet BAZj.

I samband med besöken i Vitryssland har jag också själv träffat Stefan Eriksson flera gånger. Han gör ett ovanligt kompetent och sympatiskt intryck, är en av ytterst få utländska diplomater i Minsk som talar vitryska, och bland de vitryska journalisterna är han känd för sitt breda kontaktnät bland lokala kulturpersonligheter och politiker. Givetvis känner han även de viktigaste oppositionspolitikerna, men det är absurt att påstå att dessa skulle ha planerat ett våldsamt maktövertagande med stöd från utlandet.

Anklagelserna är formulerade så att det egentligen inte finns något att dementera – insinuationerna om vad oppositionspolitiker förmodas ha förväntat sig för stöd från svensk sida är mycket luddiga, och texten kan knappast komma från någon riktig underrättelserapport, snarare måste det handla om en text som är skriven enbart för att kompromettera oppositionspolitiker.

De riktiga underrättelserapporterna behåller nog Lukasjenko för sig själv, men smutskastningen lär fortsätta. Det är i alla fall vad dagens tidning utlovar: ”fortsättning följer”, står det.

En kortare text på temat i Sydsvenskan.

Uppdatering: Nu har även Ekot tagit upp ämnet. Efter min artikel i Sydsvenskan. Och UD:s blogg länkar hit.

16 Comments

  1. det verkar vara dags att regeringen ber om en förklaring av vitrysslands ambassadör och hör vad han har att säga. vi har nu sett vad som har hänt i diktaturen tunisien samma sak kommer att hända i vitryssland om väst agerar hårt och bestämt och slutar dalta med luka och hans hejdukar. man får hoppas han ej får asyl i ryssland kanske i nordkorea vore lämpligt för honom.glöm ej hur det gick för caucescu.

  2. Lukasjenko är sannolikt ond likt Stalin, vi måste tillsammans stå upp mot det onda och de onda i världen och det betyder att inte heller Lukasjenko kommer undan rättfärdighetens tand!

    Roger Klang, Lund Scaniae Sverige

  3. Varför tror ni att det vitryska folket har ett dåligt liv nu, likaså tror ni att ryskt folk hade dåligt liv under Stalin? Notera, att jag rättfärdigar inte Stalin och hans repressioner, men folk levde ett mycket bra liv i Sovjet på den tiden och många, många människor uppriktigt sörjde när han gick bort. Förklaringen är att trots hans ”onda” verk gjorde han enormt mycket för landet. Men det finns alltid någon som är missnöjd och kommer alltid att finnas.

  4. ungefär lika bra som under Djingis Khan. hjärntvättade fd sovjetmedborgare i vitryssland och ryssland mm tycks det finnas gott om.sovjet var en banditstat stalin var en förbrytare som gort sig skyldig till brott mot mänskligheten.vitryssland är också en banditstat må så vara fast i mindre skala.Adolf Hitler gorde också mycket bra i tyskland men vi såg det fasansfulla slutet av den diktaturen.han påstods också ha folkets stöd.och kom till makten genom demokratiska val. troligen genom valfusk.

  5. ”Oklart vem”, skrev jag. Men det finns tydligen ganska starka bevis på att det var provokatörer som slog sönder glasdörrarna under demonstrationen den 19 december.

    Jag hade tidigare sett foton på en huligan som på ett märkligt sätt samtalar med sin vante, vilket tydde på att han hade en gömd mikrofon i ärmen. Nu har jag hittat en utskrift av ett inspelat radiosamtal från samma kväll som ger vid handen att det fanns ett antal provokatörer vid glasdörrarna, och att det var de som stod för glaskrosset. Texten och inspelningen finns här sedan den 22 december, konstigt att detta inte fått större uppmärksamhet.

    En kort bit av samtalet finns också i denna utmärkta tiominutersdokumentär om händelserna. (Vitryskt tal, engelsk text.)

    Ytterligare en detalj som inte har fått den uppmärksamhet den förtjänar är den ryska tv-journalisten Anton Vernitskijs berättelse om hur attacken mot presidentkandidaten Nekljajev gick till. Det är mycket tydligt att det var regimens specialstyrkor som stod bakom det hela, om nu någon har tvekat.

    • Är då SB-BS historia om telefonsamtal mellan oppositionella som säger att ”tyvärr, det var inte provokatörer” och deras långa namnlista på de ”skyldiga” helt falskt?

      • Telefonsamtalet är troligen falskt, det hävdar i alla fall Sadovskij själv. Men även om det hade varit äkta är det inget bevis. För hur skulle oppositionella med säkerhet kunna slå fast att det var eller inte var provokatörer som krossade rutor? Inte ens om de kände igen personerna i fråga kunde de ju med säkerhet veta huruvida dessa eventuellt var infiltratörer.

        I namnlistan i SB-BS finns namnen på nio personer som uppges ha krossat rutor. Av dessa är en misstänkt men på fri fot, en misstänkt och har reseförbud, medan de övriga sju sitter häktade. Alla riskerar på pappret 15 års fängelse. Vi vet inte vad de har gjort, eller om det eventuellt finns provokatörer bland dessa nio (kanske inte speciellt sannolikt, dock).

        De inspelade radiosamtalen är ganska tydliga indikationer på att det fanns provokatörer som krossade rutor. Däremot är inspelningen givetvis inget bevis på att bara provokatörer krossade rutor.

        Hur som helst så ska nog namlistorna i SB-BS ses som en inlaga från vitryska åklagarmyndigheten, inget annat.

  6. Och nu kommer till slut även TT med nyheten. ”Sovjetiska Vitryssland” kallas för en ”regimvänlig tidning”. Ha ha! Skulle bara fattas, att presidentadministrationens officiella språkrör skulle vara ovänlig mot regimen, speciellt när den här propagandakampanjen förs på direkt order från presidentadministrationen – vilket står i klartext i tidningen. Men TT har väl inte koll på sådana petitesser.

    Förresten står det i TT-texten att även ”svensk underrättelsetjänst” anklagas för delaktighet. Jag undrar var de fått det ifrån? Har jag missat något?

    • En rättad version är ute nu – får bortförklara mig med att jag skrev ”i flykten” på väg till dagis för att hämta ungarna…
      Hör gärna av dig direkt till redaktionen med synpunkter, jag jobbar inte hela tiden!
      Mvh
      Wiktor

      • Jag menade absolut inte att kritisera någon personligen, och TT-texten var ju inte heller signerad om jag minns rätt. Det handlar mer om vad TT (inte) har möjlighet att prioritera och prestera, nu när det inte finns någon korrespondent i Moskva. För det finns det väl inte? (Än mindre i Minsk, så klart – men där har väl aldrig funnits någon ständig svensk journalistnärvaro?)

        ”Regimvänlig” är såklart inte felaktigt, bara en understatement.

        • Ingen fara – rätt ska vara rätt, även om det går för fort ibland.
          Och vad gäller korresponderiet kan man ju bara hoppas att ägare och chefschefer någon vacker dag kommer fram till att det kan vara värt att finnas på plats utomlands igen…
          TT har i dag en enda utrikeskorrespondent, placerad i Bryssel.

          • Oj, det är till och med värre än jag trodde. Världen utanför EU finns inte längre.

            Har precis tecknat provprenumeration på International Herald Tribune, nu får man den hem i brevlådan på morgonen även här i Skåne. Där finns världen, man lär sig något nytt varje dag. Visst är det USA-perspektiv på allt, men de har minsann folk ute lite varstans.

            • IHT har sitt kontor i England om jag inte missförstått det, men delar en stor del av sitt innehåll med NYT. Men de har även eget redaktionellt innehåll, just anpassat för en internationell läsekrets. ;-)

              • Frankrike är det. Precis utanför Paris om jag fattat rätt. Det hade väl varit dumt att försöka konkurrera med de engelska kvalitetstidningarna på deras hemmaplan.

  7. Sovjetiska Vitryssland publicerar nu sina ”avslöjanden” även i engelsk översättning. Här är stycket där Sveriges ambassadör nämns:

    Despite the warning of possible pogroms and mass riots, employees of the embassies of the UK, Sweden, Latvia, the Czech Republic, Hungary, Bulgaria planned “to carry out supervision” of the action in the Oktyabrskaya Square on December 19.
    Moreover, at the given stage some diplomats represented themselves as “lawyers” of organisers and potential participants of the unauthorised action. It is necessary to specially note that taking into account the vigorous activity of the ambassador of Sweden to Minsk S.Eriksson on his developing the closest relations with the individual persons bearing extremist intentions, he and some his colleague-diplomats should provide “the international” backing to “the Government of National Rescue” and help justify pogroms and provocations.
    The participation of diplomats in the unauthorised action was perceived by the crowd as support of their actions and urged those especially zealous to take the most resolute actions”

    Jag tycker min översättning till svenska är bättre. Den engelska varianten är speciellt konstigt i meningen om ”lawyers”. Originalet:

    Несмотря на предупреждение о возможных погромах и массовых беспорядках, «осуществлять наблюдение» за акцией на Октябрьской площади 19 декабря т.г. планировали сотрудники посольств Великобритании, Швеции, Латвии, Чехии, Венгрии, Болгарии.
    При этом отдельные дипломаты уже на данном этапе выступали в качестве «адвокатов» организаторов и потенциальных участников несанкционированной акции.
    Следует особо отметить, что с учетом активной деятельности посла Швеции в Минске С.Эрикссона по развитию самых тесных отношений с отдельными лицами, вынашивающими экстремистские намерения, по их замыслам, он и его некоторые коллеги-дипломаты должны были обеспечить «правительству народного спасения» «международную» крышу и помочь оправдать погромы и провокации.
    Участие дипломатов в несанкционированном мероприятии воспринималось толпой как поддержка их действий и побуждало отдельных особо ретивых к самым решительным действиям.

Kommentarer inaktiverade.

Webmentions

  • Spänt läge | UDbloggen 2011-01-18

    […] (Fler kommentarer från Bildt går att lyssna på i Ekot. En längre bakgrund finns på bloggen kniivila.net.) […]