Sista oberoende medierna på väg att förbjudas

”En förmånlig prenumeration”. Så får man inte skriva i Vitryssland. De orden blir ett viktigt argument i rätten när en av de sista oberoende tidningarna nu ska förbjudas.

Svetlana Kalinkina är en av de mest kända regimkritiska journalisterna i Vitryssland. För fem år sedan arbetade hon på landets största oberoende kvalitetstidning, Belorusskaja Delovaja Gazeta (BDG). Tidningen lades ner efter ett domstolsbeslut som stoppade utgivningen.

Nu är hon vice chefredaktör på Narodnaja Volja, en av två kvarvarande oberoende rikstidningar i landet. Upplagan är under 30 000 exemplar. Senaste numrets förstasida pryds av ett foto på den oppositionella presidentkandidaten Andrej Sannikov som sitter i en bur i en rättssal.

Intill fotot står det: ”SOS! Narodnaja Volja är i fara!”

På kort tid har Narodnaja Volja och den andra oberoende tidningen Nasja Niva fått flera formella varningar av informationsministeriet. Nu har ministeriet vänt sig till domstol för att förbjuda båda tidningarna.

Svetlana Kalinkina, vad är det för tryckfrihetsbrott ni har gjort er skyldiga till?

– Varningarna som vi har fått handlar om helt menlösa saker. Bland annat fick vi en varning för att vi intervjuade ledaren för en ungdomsorganisation som inte är officiellt registrerad i Vitryssland. En annan handlade om att vi publicerade adresserna till kiosker där man kan teckna prenumerationer billigare.

Vad var det för fel med det?

– Vi skrev att det handlar om en ”förmånlig prenumeration”. Ordet ”förmånlig” ansågs vara medvetet vilseledande information. Vi skulle ha skrivit ”billigare prenumeration” i stället.

Vad är skillnaden?

– Det vet jag inte, den skillnaden kan bara informationsministeriet förklara. Situationen är helt absurd.

Ni har också fått problem för en artikel där du kallade statstelevisionen för Goebbels-tv, varför?

– Den rättegången är inte avgjord än, men det är också en helt absurd sak. Jag skrev om statstelevisionens propaganda och använde ordet Goebbels-tv som metafor. Nu kräver informationsministeriet bevis på att det verkligen finns en registrerad tv-kanal i Vitryssland som har det officiella namnet Goebbels-tv.

Vad tror du är den verkliga anledningen till att regimen vill stoppa tidningarna nu?

– Både den ekonomiska och politiska situationen är väldigt trängd, och våra makthavare pekar alltid ut journalister som ansvariga för alla problem. Våra två tidningar är de enda rikstidningarna med tydligt kritisk hållning, och en stängning blir också en varning till små lokaltidningar: ”öppnar ni munnen så händer samma sak med er”.

Blir allt bara sämre?

– Läget nu är helt annorlunda än för fem år sedan, när BDG stängdes. Allt fler använder nätet, det finns massvis med intressanta sajter, det finns en satellitkanal som sänder från Polen. Den som vill hittar alltid informationen.

Regimen kan väl blockera nätet?

– Visst kan man stänga av nätet och vira in hela landet i taggtråd. Men det är ingen hållbar strategi i längden. Den vitryska ekonomin är väldigt beroende av omvärlden. Får regimen fortsatt stöd från Ryssland kan de fortsätta att dra åt skruvarna. Om de tvingas söka hjälp i väst så förvandlas våra tidningar och politiska fångar till spelbrickor.

Som för tre år sedan, när politiska fångar släpptes i utbyte mot ekonomiskt stöd från EU?

– Jo, och vi fick börja distribuera tidningen genom posten och de statsägda kioskerna igen. Men jag tycker EU gör fel när de går med på sådant köpslående. Det blir ett steg framåt och två steg bakåt varje gång.

Sydsvenskan 2011-05-09

Mer på temat