i På svenska

Sverige anklagas för inblandning i ryska valet

Utländska makter förbereder en revolution i Ryssland, hävdar en propagandafilm som sändes i rysk tv på fredagskvällen, två dagar före parlamentsvalet. Svenska diplomater i Moskva anklagas i filmen för att gå USA:s ärenden och försöka påverka utgången av valet.

Speakerrösten berättar att den utpekade diplomaten ordnat suspekta möten med ryska studenter, oppositionsaktivister och kända ryska bloggare.

”Det handlade inte om svenska kulturen, det handlade om att med hjälp av internet organisera massprotester i Ryssland”, hävdar tv-kanalen. Sverige uppges ha agerat på uppdrag av ”storebror USA”.

I bakgrunden visas bilder från revolutionerna i Ukraina, Georgien och Libyen, som alla enligt den i Ryssland rådande tolkningen var organiserade av västmakter.

Filmen som sändes i den rikstäckande, statskontrollerade tv-kanalen NTV är en del i en pågående propagandakampanj mot den ansedda organisationen Golos som arbetar för rättvisa val i Ryssland och samlar information om oegentligheter under valprocessen.

Kampanjen började förra helgen på maktpartiet Enade Rysslands partikongress, där premiärminister Vladimir Putin anklagade representanter för utländska makter att försöka påverka valet. Den officiella dagstidningen Rossijskaja Gazeta publicerade en omfattande artikel, där Golos pekades ut som en fientlig organisation, finansierad av illvilliga utländska krafter.

I förrgår fick Golos besök av åklagarmyndigheten, och i en blixträttegång i går dömdes Golos till böter. Det är oklart hur domen påverkar organisationens möjligheter att fortsätta med valövervakningen.

Samtidigt som domen lästes upp visade tv-kanalen NTV reportaget där Golos beskrevs som ett näste för förrädare, betalda av utländska underrättelsetjänster.

En stor del av filmen ägnades åt en svensk diplomat som smygfilmats utanför ambassaden och som anklagas för olämpliga möten med ryska medborgare.

– Han är en gammal bekant för oss, han började redan på Sovjettiden. 1979 arbetade han som tolk i Murmansk. Han försökte värva ryska sjömän, men det gick inte så bra, berättar en pensionerad sovjetisk underrättelseofficer.

Även en av Rysslands största dagstidningar, Kremltrogna Komsomolskaja Pravda, deltog i fredagens propagandakampanj och anklagade Sverige för omstörtande verksamhet i Ryssland.

Svenska ambassaden i Moskva dementerar påståendena som grundlösa och påpekar att diskussionsprojektet som misstänkliggjorts i ryska massmedier genomförts i full öppenhet och handlat om att skapa ett forum för unga politiskt intresserade ryssar att diskutera aktuella frågor.

”Ambassaden har aktivt inbjudit företrädare för olika ståndpunkter, partier och organisationer, inklusive det styrande partiet Enade Ryssland och organisationer som stödjer partiet”, skriver ambassaden på sin webbsida.

Sydsvenskan.se 2011-12-02

Mer på temat:

  1. Intressant! Och roligt att ”Высурковскаяпропаганда” fick så stort utrymme i reportaget. :)

    Att man väljer att ägna en så stor del av en så här viktig propagandadokumentär två dagar före valet åt den svenska ambassadens till synes mycket harmlösa verksamhet för demokratifrämjande, tyder i mina ögon på väldigt lite utländsk ”inblandning” i det ryska valet. Borde finnas köttigare bitar att hugga på menar jag.

    Som så många gånger förr aktualiserar den här propagandafilmen dock frågan om vad/hur demokratiska länder kan göra för att försöka främja demokratispridning i odemokratiska länder utan att det blir kontraproduktivt. Stanfordprofessorn Michael McFaul (av allt att döma USA:s kommande ambassadör till Ryssland) har skrivit en hel bok på temat ur amerikansk synvinkel (”Advancing Democracy Abroad: Why we should and how we can”), i vilken han förespråkar aktivt engagemang, så det ska bli intressant att följa hans framfart när han väl blir tillsatt. Trolig måltavla för kommande NTV-”dokumentärer” minst sagt.

  2. det är klart att sverige står på usa.s sida. den ryska regimen kan ej avskaffa Lenin kulten därmed faller deras demokrati strävaden. Jeltsin förbjöd kommumist partiets verksamet men han misslyckades med att avskaffa Lenin kanske han var rädd för honom som gammal kommunist,

  3. Tack Kalle för att Du lyfter fram detta, med länkar och allt. Man borde ju vara van vid olika dumheter men denna film är ju rent förskräcklig, i sämsta gamla KGB-stil. Håller med Mattias ovan att om det enda man hittar är SIDA-finansierade demokratikurser mm och gör ett KGB-reportage om detta så tyder det på: a. Man har inte mycket att komma med vad gäller ‘riktig’ utländsk inblandning i valen och b. Man förbereder massivt valfusk och är livrädd för det egna folket och att sanningen skall uppdagas.

    Det är synd om Ryssland!

    • Tja, KGB-filmerna var nog betydligt bättre gjorda, det här är ett dåligt hafsverk. Bara ett exempel: Anton Nosik, som tydligen har valts som exempel eftersom man hittade bra bilder på honom i kippa, har aldrig varit med på något möte av det slag som det hävdas i filmen. Här är vad han skriver i en kommentar på sin egen blogg:

      En enda gång åt jag frukost med kulturrådet, för 2 eller 3 år sedan, hos dem i ambassadens bibliotek. Mötet tog 45 minuter. De berättade om Wallenbergutställningen, visade biblioteket (imponerande), frågade hur de skulle kunna informera om svensk kultur i RUNET [ryskspråkiga delen av nätet].
      Det talades inte om några upplopp, inga studenter deltog i mötet, och givetvis ordnades det ingen ”informell cocktailfest” – vad skulle det för fan vara för cocktailfest klockan 9.45 på morgonen.
      Givetvis registrerades besöket av de organ som observerar ambassaden – och 2-3 år senare serverar man sådant här komprometterande material.

      • Intressant att se Nosiks kommentarer! Jag blev väldigt förvånad över att de hade valt ut Nosik som exempel på ”farlig uppviglare” som de stackars ”lurade” studenterna tvingades lyssna på. Även om han är en populär bloggare som inte döljer sina kritiska åsikter om den styrande regimen så har jag aldrig uppfattat honom som någon aktiv oppositionspolitiker. Då hade vem som helst ur t.ex. Solidarnost’, PARNAS, OGF eller NBP legat närmare till hands. Även det valet (om Nosik nu på något sätt deltagit) tyder på att den svenska ambassadens verksamhet varit mycket harmlös.

  4. Jag är väldigt förvånad över att detta inte har uppmärksammats i riksmedierna. Ingmar Neveus på DN t.ex. hade en lång artikel om smutskastningen av Golos, men inte ett ord om utpekandet av Sverige. Jan Blomgren på SvD nämnde att Sverige utpekats av Moskovskij Komsomolets, men gav snarare sken av att Sverige var ett av flera utpekade länder, och men ingenting om att Sverige var i fokus i halva TV-programmet mot Golos som han dock nämner i sin artikel.

    Läser de inte din blogg Kalle?? Och har de inte ens koll på vad som skrivs i de största andra svenska tidningarna om Ryssland?? Jag tror jag får skicka in ett tips till TT… :)

    • Jag följde taggen #голос på Twitter hela fredagen för att se vad som händer på rättegången, och det var där det snabbt kom fram att Sverige hade en framstående roll i filmen. Och så fort filmen var slut på NTV lade någon ut den på YouTube och skickade en länk till #голос.

      TT var tidigt ute med den här grejen, men de hade inte sett filmen – de utgick från artikeln i Komsomolskaja Pravda. De kom med en text med titeln ”Valtrycket ökar i Ryssland” kl. 16.19 på fredag eftermiddag, en kvart innan jag var klar med min text. Deras ingress var följande:

      Valobservatörer står inför rätta och ett svenskt ungdomsprojekt utmålas som spioneri.
      Myndighetstrycket är stenhårt inför Rysslands parlamentsval på söndag.

      Och jag tror visst TT läser min blogg och Sydsvenskan. Efter att vi lagt ut min text kom de med en uppdaterad version kl. 18.13, som nämner filmen och innehåller följande:

      Även Sverige fick sig en släng av sleven när ett projekt i den svenska ambassadens regi, för att samla ryska ungdomar till att diskutera politik och demokrati, ifrågasattes grovt. En namngiven ambassadstjänsteman utpekades för att ha försökt värva agenter i den dåvarande Sovjetunionen redan 1979.

      Men visst har du rätt i att det verkar som om Sverige bara var ett sidospår i det hela.

  5. Det ryska folket (jag menar folket och inte USA:s lakejer) tar avstånd från allt strunt som du skriver här och den liberala ohyran sysslar med i Ryssland. Alla de Nemtsov, Javlinsky, Navalny med flera har inget som helst stöd från FOLKET! Deras fula försök att genomföra Perestrojka 2.0. kommer aldrig att lyckas. Ryssland är mät upp till halsen med den västerländska ”demokrati” som förrädaren Gorbatjov startade på 1980-talet och som väst vill tvinga på ryssar nu igen. Ingen ska tvinga Ryssland att vara västmakternas slav!

    • Hävdar du på allvar att alla de hundratusentals som den 10:e december demonstrerade mot valfusket i Ryssland (eller för den delen de miljontals som röstade på Javlinskijs parti i valet) är ”USA:s lakejer”? Nej, du får nog komma med något bättre än att påstå att just du vet hur det ryska folket tycker och tänker, om ens ”bjolso” (Putin-vänlig läsare av denna blogg) ska bli imponerad.

      Tyvärr tycks du tillhöra den skara som rättfärdigar nästan vad som helst (t.ex. massivt valfusk) bara det är uttalat anti-amerikanskt. Jag är själv mycket kritiskt till mycket i USA:s politik, men med den där typen av svepande jargong (”allt strunt”, ”liberala ohyran”, ”förrädaren Gorbatjov” och ”tvinga Ryssland att vara västmakternas slav”) gör du bara dig själv till åtlöje. I den här bloggen brukar kommentarerna ligga på en betydligt högre nivå.

      Du har dock rätt i en sak: Ryssland har inte upplevt något annat än ”demokrati” inom citationstecken. Det förringar dock inte i mina ögon de ryssar som strävar efter riktig demokratisering i Ryssland.

Kommentarer inaktiverade.

Webmentions

  • Sverige anklagas för att gå i USA:s ledband « Observationsplatsen 2011-12-21

    […] Kalle Kniivila skriver utförligt om programmet. Texten är även publicerad på Sydsvenskan där han även är verksam som journalist. Like […]