Kyrkbröllop ska stoppa klimatförändringen

Alla anställda ska genomgå en kurs i ortodox kristendom. Kvinnor som gjort abort får sparken. Det är storföretagaren Vasilij Bojko-Velikijs svar på förra sommarens skogsbränder i Ryssland.

Den ryska polisens specialtrupper grep den stormrika företagaren Vasilij Bojko på en restaurang. I över ett och ett halvt år satt han i rannsakningshäkte, misstänkt för ekonomisk brottslighet. Brottsmisstankarna kvarstår, men sedan oktober 2008 han på fri fot mot borgen.

Under tiden i häktet anlade han skägg, genomgick en religiös omvändelse, och lade till ordet Velikij till sitt efternamn. Många tror att namnet anspelar på hans skyddshelgon Vasilij Velikij, Vasilij den Store. Själv säger han att han tog namnet efter sin morfar.

Hans mejeri- och jordbruksföretag är den största arbetsgivaren i den lilla staden Ruza, tio mil väster om Moskva. Precis som de statliga storföretagen på sovjettiden ser även Vasilij Bojko-Velikij det som sin uppgift att uppfostra arbetarna i den rätta ideologin. Men marxismen-leninismen har ersatts av ortodox kristendom i hans egen tappning.

– Om en människa vill kalla sig för ortodox och arbeta i ett ortodoxt företag, då måste hon känna den Heliga Skrift och Heliga fäders skrifter. Det gäller för alla, förklarar Vasilij Bojko-Velikij i en färsk intervju till den ryskortodoxa nyhetsbyrån Russkaja Linija.

Enligt den ryska grundlagen är kyrkan skild från staten. Många ryska medborgare är muslimer, ännu fler är inte alls intresserade av religion, och lagen förbjuder diskriminering. Men det är inget problem för Bojko-Velikij – enligt honom är praktiskt taget alla som söker anställning hos honom ortodoxa kristna.

Förra sommarens skogsbränder fick Vasilij Bojko-Velikij att trappa upp kampen för kristen moral bland de anställda.

– På den heliga profeten Elias dag, trots att vi alla bad för regn, kom det inte en enda droppe. Det måste ha betytt något. Frånvaron av regn var Guds straff för alla Rysslands invånares synder, och våra däribland, sade han till tidningen Komsomolskaja Pravda.

För att blidka Gud satte han därför snabbt ihop nya riktlinjer för alla sina 6 500 anställda. Nu ska alla genomgå en kurs i ”den ortodoxa kulturens grunder”. De som gör abort eller bidrar till att någon gör abort förlorar jobbet. Alla som bara har gift sig borgerligt måste gifta sig i kyrkan, annars får de sparken.

Under några veckor i somras var Bojko-Velikijs nya moralregler ett hett samtalsämne i Ryssland. Både jurister och representanter för den ryskortodoxa kyrkan var starkt kritiska, och företaget fick besök av åklagarmyndigheten. Men företagets egna moralregler är helt lagenliga, och ska tillämpas även i fortsättningen.

– För att arbeta på vårt företag måste man vara en god kristen, slog Vasilij Bojko-Velikij fast i början av december i en intervju till den ortodoxa nyhetsbyrån Russkaja Linija.

Några anställda har fått lämna företaget eftersom de inte uppfyller kravet, och ett hundratal par lever inte längre i synd efter att ha vigts i kyrkan, berättar han.

Efter årsskiftet har Vasilij Bojko-Velikij ytterligare trappat upp kampen mot ondskans makter genom att avskaffa statliga helgdagar som enligt honom skapats av de blodtörstiga kommunistiska mördarna Lenin och Trotskij: internationella kvinnodagen den 8 mars och ryska försvarsmaktens dag som firas den 23 februari, dagen som räknas som röda arméns födelsedag. Dessa helgdagar är lediga dagar i resten av Ryssland, men inte på Bojko-Velikijs företag.
.

Den ortodoxe oligarken
Namn: Vasilij Bojko-Velikij
Ålder: 51 år.
Familj: Gift med Anna Bojko-Velikaja sedan 1989. Paret har två döttrar och en son.
Karriär: Utbildad fysiker. Grundade ett investeringsbolag 1992, året efter Sovjetunionens sönderfall. Värdet av hans egendom har uppskattats till 3,5 miljarder rubel (800 miljoner kronor).
Brottsanklagelser: Greps i februari 2007, misstänkt för inblandning i förfalskning av dokument som användes för att överta 3 600 hektar statsägd jordbruksmark.
Släpptes fri mot en borgenssumma på 50 miljoner rubel (11 miljoner kronor) i oktober 2008.

En kortare version publicerades i Sydsvenskan 2011-03-29