Allt lugnt i Moskva-tv

Hela dagen i går hängde jag i Twitter för att följa med rättegångarna efter måndagens gripanden av kända ryska regimkritiker och hålla koll på hur offentliganställda Moskvabor beordrades ut för att visa sitt ”stöd” för regimen. Efter många rapporter om oförklarliga militärkolonner tvingades inrikesministeriets presstalesman bekräfta att inrikestrupper hade förts in i Moskva för att ”skydda den allmänna ordningen”.

På väg hem tog jag fram mobilen och lyssnade på den lysande nyhetsstationen Kommersant FM som i realtid rapporterade om gripandena på Triumfalnajatorget. Enligt officiella siffror hade över två hundra personer gripits på torget redan tidigt på kvällen, men demonstrationerna fortsatte. Det var ganska oroligt, eftersom makthavarna förutom kravallpolisen också hade forslat tusentals trumslagande, Kremltrogna ungdomsaktivister till Triumfalnajatorget.

Någon timme senare sätter jag mig framför teven hemma. I ena örat hör jag Kommersant FM i direktsändning intervjua två gripna partiledare, Jablokos Mitrochin och de förbjudna nationalbolsjevikernas Limonov. Båda sitter på polisstationen och väntar på besked om vad som ska hända med dem.

I tv-rutan visar ”nyhetskanalen” Rossija24 först ett reportage om rymdforskning. Sedan följer en redaktionell kommentar. Expertkommentatorn talar om Arabförbundet och Syrien, förklarar varför Syrien gör rätt som vill begränsa antalet inspektörer som får skickas till landet samt deras möjlighet att förflytta sig i landet. Arabförbundet vill bara hitta ”bevis” på att Assad är obra, eftersom han nu är avpolletterad av väst. Att Assad har stoppat hotande inbördeskriget är de inte intresserade av, inte heller av islamisternas våld, berättar kommentatorn.

Klockan 22 Moskvatid är det dags för en sammanfattning av dagens viktigaste händelser:

1. Medvedev träffar centrala valkommissionens skäggprydde ordförande Tjurov, förklarar för denne att valsystemet visst kan förbättras på några punkter, han ska träffa representanter för alla partier för att diskutera detta. Men det är inget utländska observatörer ska lägga sig i. Tjurov undgör sig över sagda utländska observatörer som enlig honom hävdar att valkommissioner är påverkade av… (han svävar lite på målet) makthavarna eller något ditåt. Medvedev är lika upprörd och förklarar att framför allt ska utländska observatörer inte ha några synpunkter på partisystemet. Det är intern angelägenhet. Snart kommer de väl och bestämmer hur konstitutionen ska se ut också, suckar han. Och det är oacceptabelt att Hillary Clinton har synpunkter på ryska valet.

2. Putin träffar viktiga människor i fina kläder och berättar hur mycket han älskar fosterlandet, och på den punkten tänker han inte ändra sig även om han blir president för tredje gången.

3. Hillary Clinton har haft synpunkter på ryska valet och det är oacceptabelt, enligt utrikesministeriet, säger nyhetsuppläsaren. Exakt vilka synpunkter Clinton haft får vi inte höra… sovjetvarning. Sedan får en taleskvinna för utrikesministeriet än en gång säga att Clinton inte får ha synpunkter på ryska val, det är bara ryska medborgare som får bestämma landets framtid. Fortfarande får vi inte höra vad det var för synpunkter som var totalt oacceptabla.

4. Slut med valnyheter, nu träffar vi kaptenen på ett militärfartyg som snart ska besöka ryska marinbasen i Tartus i Syrien. Reportage från kommandobrygan. Besöket ska inte kopplas ihop med den nuvarande situationen i Syrien, eftersom beslutet om besöket fattades redan förra året, meddelar nyhetsuppläsaren. Att ändra beslutet på grund av massaker på civilbefolkningen i Syrien är givetvis uteslutet.

5. En ny bok om den gode sovjetiska agenten Kim Philbys liv har kommit ut.

Detta var alltså dagens viktigaste nyheter enligt Rysk stats-tv. Inget har hänt i Moskva.

PS: ”Nyhetskanalen” Rossija24 var ändå inte värst – de sade helt enkelt ingenting om händelserna i Moskva. Nyhetssändningen Vesti berättade att det faktiskt hade varit demonstrationer i Moskva – till stöd för valresultatet. Och så visade man de utkommenderade offentliganställda ”demonstranterna” och de trummande nasjisterna med sina Medvedevporträtt. En parallell verklighet.

Mer på temat:

18 kommentarer till “Allt lugnt i Moskva-tv

  1. kalle skrev: ”Nyhetssändningen Vesti berättade att det faktiskt hade varit demonstrationer i Moskva – till stöd för valresultatet.”

    Här är ett klipp från Vesti där de visar att det var demonstrationer MOT valresultatet. Man får också se både hur Nemtsov och Navalnyj grips. Klippet är utlagt kl 21.45 idag.

    http://www.vesti.ru/doc.html?id=653964

    • Jo, jag vet. De har ändrat strategi i dag. De upptäckte väl hur löjligt det var att låtsas att inget hänt, när en mycket stor del av befolkningen ändå känner till demonstrationerna och gripandena. Nu försöker de i stället vädja till folk att inte gå ut och demonstrera, utan i stället idka dialog med makthavarna ”på annat sätt”. Oklart vilket.

      Så är det lite snack om hotande anarki och blodsutgjutelse i tv-inslaget, och givetvis ett försök att demonisera demonstranterna genom att nämna att det även fanns nationalister bland dem som protesterade mot valfusket (förlåt, mot ”valresultatet”). När man visar demonstranter berättar man att man ”på nätet kan hitta instruktioner om hur man tillverkar molotovcocktails”! Allstå innan fanns inga såna instruktioner, men nu finns det och det är demonstranternas fel? Hm.

      Redan i morse publicerades den här artikeln i den officiella tidningen Rossijskaja Gazeta, texten går ut på att man inte ska demonstrera mot valfusk, för det är odemokratiskt och stör de 12 miljoner invånarna i Moskva, man ska gå till rätten för det är demokratiskt. Kort citat:

      С итогами выборов можно соглашаться и не соглашаться. Но в любом случае делать это нужно как делается в любом цивилизованном государстве, то есть прежде всего строго по закону. А значит, оспаривать их, если есть на то основания, в суде, а не на площади. Все остальные формы протеста и несогласия идут от неразвитости демократии. Какая же это демократия, когда 12 миллионов горожан испытывают неудобства от безобразий, учиненных несколькими тысячами несогласных?

      Strategibytet är ett tydligt tecken på att makthavarna är nervösa och inte riktigt vet vad de ska göra. Lite roligt i sammanhanget att man i dag plötsligt också upptäckt en vattenläcka som hotar att undergräva fundamentet för Marxstatyn på Revolutionstorget där lördagens stora demonstration ska hållas, och att torget därför måste stängas för grävarbeten.

      • En betydande del av inslaget går också ut på att hävda den uppenbara lögnen att polisen i alla normala demokratiska länder alltid omedelbart hårdhänt avbryter icke-sanktionerade protester/demonstrationer.

        ”Ни в одной демократической стране без последствий такое неподчинение не остается. В общем и в целом, это называется провокация. … Но, как показывает общемировая практика, несанкционированные действия любых демонстрантов всегда жестко пресекаются полицией.”

        • Precis. Och så visar man bilder från New York, där ockupanterna fick hållas i en månad, eller hur länge var det nu, innan borgmästaren bestämde att avhysa lägret. Och märk väl, man får komma tillbaka och demonstrera bäst man vill, bara man inte flyttar in och bor i parken. Inte exakt som i Ryssland där man får en batong i skallen och blir anklagad för att vara farlig extremist så fort man skriker ”Putin avgå!”

          Förresten så gick det väldigt våldsamt till i går kväll på Triumfalnaja, bland annat hoppade polisen jämfota på en journalist. Jag var uppenbarligen överoptimistisk angående den ryska kravallpolisens ökande kompetens. Eller så är det detta som har beställts från högre ort. Hoppa jämfota på journalister, alltså.

    • På min nya favoritstation Kommersant FM fick jag i morse mer information om det här Vesti-inslaget. Det är tydligen så att inslaget bara visades i Moskva – uppenbarligen därför att alla i Moskva ändå redan känner till demonstrationerna, och man måste uppmana dem att inte demonstrera mera. Resten av landet behöver inte känna till sådana här bagateller.

      • Kan det stämma att det bara sändes i Moskva? Kollar man på översikten över de olika Vesti-programmen här:

        http://www.vesti.ru/program.html

        .. så har de bland annat ”Vesti 20:00” och ”Vesti Moskva”. Klippet ligger under ”Vesti 20:00”. Man kan också se skillnaden i själva klippet, om man kollar ikonen längst ned till vänster i bild. I klipp från ”Vesti 20:00” står det bara ”Vesti”, men i klipp från ”Vesti Moskva” står det ”Vesti Moskva”. Vit text på blå bakgrund. (Icke att förväxla med när det står ”Moskva” i vit text på röd bakgrund i ”Vesti 20:00″, som bara anger att den händelse som skildras utspelas i Moskva”. I det fallet byts ortsnamnet ut för varje inslag.)

        Sedan vet jag inte om ”Vesti 20:00” sänds i olika versioner i olika regioner, vilket iofs är möjligt..

        Det är lite rörigt med alla regioner och tidszoner osv.

        • Jag vet inte var det sändes, jag refererar bara vad jag hörde på Kommersant FM. Men du såg det alltså inte själv? Enligt Kommersant FM visades inslaget i Moskva samt på nyhetskanalen Rossija24, som mest finns på satellit och kabelnätet, men inte i den vanliga Vesti-sändningen som går ut över hela landet.

          • Det beror på hur du definierar ”såg”.. Jag såg det via Internet.

            Det här med speciella mottagningsapparater för att titta på ”TV” börjar kännas förlegat :)

  2. Då är det bäst att hålla sig från centrum på lördag då… man kan ju bli våt om fötterna. Men egentligen är väl den enda vattenläcka de har vid Marxstatyn kopplad till ölintag och urinering. Men jag kanske har förstått fel. Marx har tydligen kissat på sig.

  3. Vesti rapporterade om det igår också:

    ”Около полутора сотен молодых человек собрались на Триумфальной площади в центре Москвы. Это представители оппозиционных движений, которые протестуют против фактов фальсификаций на парламентских выборах 4 декабря.”

    http://www.vesti.ru/doc.html?id=652521

    Protester ”mot valfusket”, alltså, inte ”mot valresultatet”.

    • Såg du detta på tv själv? Finns ingen video på sajten. Själv tittade jag inte på Vesti i går, men Kommersant FM:s Stanislav Kutjer gjorde det, och såg inget inslag om demonstrationerna. Jo, förutom nasjisternas alltså:

      Когда в центре двух столиц нашей с вами пока общей Родины впервые за десять лет выходят тысячи людей, чтобы выразить отношение к выборам, о которых в вашем эфире вещает президент, а вы об этом – ни слова, это непрофессиональн.

      • Nej, med ”rapporterade” menade jag att de rapporterade på sin webbsajt. Jag tänkte att det inte spelade så stor roll om det syntes i TV-rutan eller inte, för nu är ju alla överrens (helt plötsligt) om att Internet har mycket stort inflytande i Ryssland.

        • Ja men diskussionen handlade ju om huruvida detta syntes i tv eller inte. Då är det lite ovidkommande att Vesti minsann hade en snutt på sin webbplats.

          • Tja, man kan ju flytta sina målstolpar precis hur man vill. T.ex. bestämma att det är väldigt signifikant att en populär bloggare har skrivit ett Putinkritiskt inlägg, eftersom alla unga Moskvabor litar mer på Internet än på TV, men samtidigt strunta i att Vesti rapporterar om demonstrationer på sin webbplats, med någon motivering i stil med att fd kolchosarbetare i bortre Kalmuckien inte har Internet. Lite inkonsekvent, men visst kan man göra så.

    • ”Около полутора сотен” Ursäkta? Av dem ”ungefär 150” protesterande var det alltså 569 som greps… Man tar sig för pannan.

      • Varför det? Där finns väl ingen motsättning. Ungefär 150 demonstranter lyckades ta sig ända till Triumfalnaja. Resten greps på väg dit, innan de hade hunnit börja demonstrera. Det är ju så de brukar göra med Limonov… ;-)

  4. Pingback: Trots allt valfusk i Ryssland så finns det ändå lite hopp | Smilesuss

Kommentarerna är stängda.