i På svenska

Ryssland vittrar sönder

Kraftverkets maskinhall före olyckanGamla gasledningar exploderar, vägarna vittrar sönder och strömmen går när transformatorstationer från 1960-talet fattar eld. Efter Sovjetunionens fall 1991 har för lite investerats i upprustning av infrastrukturen, och nu finns inga pengar i statskassan.

Över sjuttio människor dödades den 17 augusti när en turbin från 1970-talet brast och vattnet trängde in i maskinhallen på Rysslands största vattenkraftverk nära staden Sajanogorsk vid floden Jenisej i södra Sibirien.

De boende längre ner längs Jenisej flydde i panik. Om dammen hade brustit hade flodvågen varit som en jättelik tsunami.

Kraftverkets maskinhall efter olyckanDammen höll, och ryska katastrofministeriet ryckte ut med tvåtusen man som arbetade i en vecka för att pumpa bort vattnet. För den ryska ekonomin är olyckan ändå en katastrof i Tjernobylklass.

Tappet i elproduktionen är fyra gånger större än efter Tjernobyl. Att återställa kraftverket beräknas ta minst fyra år och kosta 10 miljarder svenska kronor.

De pengarna måste regeringen ta från andra investeringar. Reservfonderna som den ryska staten samlade på sig under de goda oljeåren är snart slut. Därför blir det en allt svårare uppgift att upprätthålla den ryska infrastrukturen som till stor del byggdes under sovjetperioden och som nu håller på att vittra sönder.

Under större delen av 1980-talet och 1990-talet var sovjetisk och rysk ekonomi i djup kris och det fanns inga pengar att investera i infrastruktur. Det som gick sönder byttes ut i görligaste mån, allt annat fick vänta.

Explosion av en gaslednin i Moskva, maj 2009Den åldrande infrastrukturen har bromsat Rysslands ekonomiska utveckling och orsakat olyckor. Bristande underhåll av gasledningar har lett till explosioner i bostadshus. I år har sex explosioner med dödsoffer rapporterats, senast den 19 augusti i staden Amursk nära kinesiska gränsen.

I huvudstaden är infrastrukturen bättre än på de flesta andra håll i landet, men även Moskvaborna har fått sin beskärda del av problemen. I maj exploderade en stamledning för gas i sydvästra Moskva, de tvåhundra meter höga flammorna syntes i stora delar av staden och hundratusen Moskvabor blev utan telefon i flera dagar.

Haverikommissionen kom fram till att gasexplosionen hade orsakats av ett fel som begicks 1976, när gasledningen byggdes. Ingen frågade vem som borde ha kontrollerat och underhållit ledningen under de gångna 33 åren.

På 2000-talet har de ryska statsfinanserna varit bättre, till stor del som en följd av de höga oljepriserna, och investeringarna har ökat något.

En gasexplosion i ett bostadshus Irkutsk i maj krävde åtta dödsoffer.De flesta ryska experter är ändå överens om att takten är helt otillräcklig med tanke på att det knappt investerats någonting i infrastruktur under ett tjugotal år.

Under 1995–2008 ökade vägnätet i världens största land med 5 000 kilometer och järnvägsnätet krympte. I Kina har 480 000 kilometer bilväg och 19 000 kilometer järnväg byggts bara under de senaste fem åren.

Den omfattande korruptionen och gammaldags byggmetoder gör dessutom att pengarna inte räcker långt. I Kina uppges en kilometer fyrfilig motorväg kosta 2,9 miljoner dollar och i Brasilien 3,6 miljoner dollar medan en kilometer rysk motorväg kostar 12,9 miljoner dollar.

Efter förra veckans kraftverksolycka avfärdade president Dmitrij Medvedev allt tal om en hotande teknologisk katastrof som kan leda till hela Rysslands sönderfall. Sådant struntprat sprids bara av Rysslands fiender, sade han.

– Men sant är att vi har hamnat ordentligt på efterkälken vad gäller teknologi. Och om vi inte klarar den här utmaningen, då kan de hotbilder som nu diskuteras faktiskt bli verklighet.

Sydsvenskan 2009-08-28

Mer på temat:

  1. злорадный расист
    хайль
    привет кавказцентру

    • Jag brukar inte släppa igenom sådana här kommentarer, men den här är lite intressant, av två orsaker.

      1. Den dök upp åtta minuter efter det att jag publicerade texten. Alltså är det någon som håller koll på min blogg enkom för att skriva fientliga kommentarer.

      2. I fem ord visar den på en typisk inställning: all kritisk journalistik som gäller Ryssland, och speciellt kritik utifrån, är elak skadeglädje, ryssfientlig till sin natur, och de som kritiserar företeelser i Ryssland gör gemensam sak med islamistiska fundamentalistterrorister. Det här tangerar något som jag inom kort tar upp i en kolumn om ”Den stora konspirationen mot Ryssland”.

      Kommentaren ser ut att vara skickad från ip-adressen 94.159.27.46, som uppges tillhöra ”Limited Company Megaton” i Moskva.

      För den som inte kan ryska: den anonyma skribenten kallar sig för ”Krov Patriotov”, alltså ”Patrioters Blod”, och skriver:

      din skadeglada rasist
      heil
      hälsa Kavkaz center

      Kavkaz center i sin tur är en separatistisk webbplats som förmedlar terroristers budskap.

      • Ser fram emot kolumnen om ”den stora konspirationen”! Kommer den här på bloggen?

        Angående ”Krov Patriotov” blir man ju nyfiken på om någon svenskkunnig Nashi-medlem fått i uppgift att bevaka din blogg. Kommer det många kommentarer av den typen som du inte släpper igenom?

      • Kommentarer av den här typen är ganska sällsynta, men dyker upp då och då, ibland på ryska, ibland på svenskrysk rotvälska. Just den här kan hänga ihop med att jag på sista tiden har nämnt Kavkaz Center ett par gånger.

        ”Krov patriotov” är förresten också namnet på en vidrig låt av det ryska nazistbandet Kolovrat, har jag upptäckt.

        Krönikan om den stora konspirationen är här.

    • Ты кто-такой ”кровь патриотов”, чтобы так грубо и некультyрно выражаться? Какой-то подросток?

      Ты вообще по-шведски понимаешь?

      • Da ladno, stil’ takoj. Voobsjtjem, charakterno. Zato on pervym popal…Ne berite v golovu.

  2. Kolla det här otroliga bildreportaget om vägen mellan Uchta och Narjan-Mar! Bilderna är från förra hösten, inte från 1920-talet som man skulle kunna tro. Snacka om rysk infrastruktur…

  3. Nu, ankaŭ multo nove konstruiĝas. Mi vizitas nun Jekaterinburgon kaj ĉi tie studentoj diris ke lokaj aŭtoritatuloj volas ke la urbo fariĝu eŭrop-aspekta kvankam en tre malmultaj eŭropaj urboj estas tiom strange aspektaj novaj, altaj konstruaĵoj. Kelkaj lokoj ĉi tie memoriĝas min pri la novaj urbopartoj de Pekino.

    Jag kommenterade det här på esperanto därför att jag kan inte svenska så bra aktivt.

    • Vi rajtas komenti en ajna lingvo kiun mi komprenas. ;-)

      Sed la fakto ke oni en bonfartaj urboj konstruas novajn domojn ne rekte rilatas al tio, ke bazaj komunikoj (vojoj, elektro, hejtado ktp.) degeneras. Jekaterinburgo efektive estas unu el la plej riĉaj urboj de Rusio, ĉu ne?

Kommentarer inaktiverade.