i På svenska

Barometern som sprängdes

Alik och ZaremaNär det blåser till storm blir barometern orolig. På skalan kan man läsa hur lufttrycket ändras, men någonstans tar skalan slut. Om trycket blir för hårt går barometern sönder, och hårda vindar kan blåsa bort hela väderstationen.

Det är vad som har hänt i Tjetjenien sedan den federala antiterroroperationen avslutades i april. Det kommer inte längre några tillförlitliga rapporter om människorättsbrott från medborgarorganisationer i regionen. I stället måste situationens allvar avläsas i antalet dödade aktivister.

Tisdagen den 11 augusti var det dags igen. Zarema Sadulajeva och hennes man Alik Dzjabrailov hittades ihjälskjutna i bagageluckan på sin egen bil i Tjetjeniens huvudstad Groznyj. Zarema Sadulajeva var ledare för medborgarorganisationen ”Spasiom pokolenie” (”Rädda generationen”). Organisationen ger krigsoffer vård och rehabilitering. I samarbete med FN har organisationen också ordnat oberoende läkarundersökningar av skadade.

Dagen innan kropparna hittades hade fem beväpnade män fört bort Zarema och hennes man från hennes kontor. Tre av männen var klädda i svarta uniformer som brukar användas av Kadyrovgardet. Senare kom en av männen tillbaka till kontoret, tog Alik Dzjabrailovs mobiltelefon, ett antal dokument, och körde iväg i parets bil. Allt skedde i Tjetjeniens välbevakade huvudstad Groznyj. De beväpnade männen verkar inte ha varit rädda för upptäckt, annars hade en av dem knappast återvänt till brottsplatsen.

”Förmodligen var det blodshämnd mot Sadulajevas man”, förklarade Tjetjeniens president Ramzan Kadyrov, och lovade som vanligt att hitta gärningsmännen och bestraffa dem.

”Blodshämnd” är Ramzan Kadyrovs förklaring också när han får frågan om varför så många av hans fiender dödats under mystiska omständigheter. Den körde han med i helgen, när han gav en ovanligt lång intervju till den amerikanskfinansierade radiostationen Svoboda (Radio Liberty – Radio Free Europe).

Intervjun avslöjar med all önskvärd tydlighet varför Ramzan Kadyrov så sällan ger längre intervjuer till ryska massmedier. Han har knappt någon formell utbildning och han kan inte uttrycka sig på vettigt sätt, i alla fall inte på ryska.

I engelsk översättning blir det snyggare, i skriven form är hans svar nästan begripliga även på ryska, men när man lyssnar på inspelningen har man svårt att förstå att mannen som talar kan vara den mäktigaste politikern i södra Ryssland. Uttalet är svårbegripligt, ordförrådet ytterst begränsat, och presidenten behärskar överhuvudtaget inte det obligatoriska hövliga ryska tilltalet med ”ni”. I stället duar han alla, och var tredje mening börjar med ett familjärt ”znaesj”, ”vetdu”.

I presidentpalatset klockan två på nattenOckså kroppspråket i videon är märkligt, dels när han i samband med intervjun spelar biljard mitt i natten och jublar högljutt efter varje lyckat slag, dels där han sitter bakom sitt pampiga skrivbord, leker med sin mobiltelefon, snurrar fram och tillbaka på sin lyxiga stol och skrattar besvärat när han får frågor som han inte har något färdigt svar på. Det är uppenbart att Ramzan Kadyrov är mer van vid att ge order till sina trupper eller skjuta själv än att bli intervjuad av tre skjutjärnsjournalister från väst.

Det Ramzan Kadyrov säger är minst lika märkligt som han kroppsspråk. Anledningen till intervjun är givetvis mordet på Natalja Estemirova. När Kadyrov får frågan om henne vill han förmodligen rentvå sig från alla anklagelser, men svaret låter som om han inte bryr sig det minsta om Estemirova, och att han egentligen är ganska glad för att den besvärliga fruntimret är ur vägen. Dessutom talar han om sig i tredje person, hur man nu ska tolka det:

Зачем Кадырову убивать женщину, которая никому не нужна? У нее чести, достоинства, совести не было никогда, и все равно я ее назначил председателем Совета. И я старался, я говорил: ”Давай объективно будем подходить, решать вопросы”. Ей это не нравилось. Она не ходит на совещания, не говорит, она всякую чушь, ерунду несет.

Varför skulle Kadyrov döda en kvinna som ingen vill ha? Hon hade ingen heder, inga förtjänster, inget samvete, och ändå utnämnde jag henne till ordförande i rådet. Och jag gjorde ett försök, jag sade: ”Du, vi måste jobba på ett objektivt sätt när vi tar beslut”. Det gillade hon inte. Hon gick inte på möten, hon talade inte, hon höll bara på med alla sorters struntprat.

Ramzan Kadyrov”Rådet” Kadyrov talar om var det officiella men trots sitt långa namn tandlösa ”Medborgarrådet under stadsadministrationen i Groznyj för samarbete i syfte att ombesörja mänskliga och medborgerliga fri- och rättigheter”. Förmodligen gav Kadyrov ordförandeposten till Estemirova för att få tyst på henne. Men hon vägrade att sluta med sitt ”struntprat”.

Sista spiken var
när hon i mars 2008 framträdde i rysk tv och öppet motsatte sig Kadyrovs förslag att förbjuda kvinnor att visa sig på allmän plats utan huvudduk. Då skällde Kadyrov ut henne offentligt, sparkade henne på fläcken, och ”rekommenderade” henne att sluta besöka ministerier och andra myndigheter som står under hans makt.

Vid samma tillfälle sade Kadyrov att människorättsorganisationen Memorial, där Estemirova arbetade, sprider ”helt obekräftade uppgifter som svartmålar republikens ledning”, och att han inte ser någon som helst nytta i att samarbeta med människorättsorganisationer.

Nu har han fått som han ville. Efter mordet på Estemirova beslutade Memorial att upphöra med sin verksamhet på plats i Tjetjenien. Helgens intervju där Kadyrov tog heder och ära av Estemirova har inte fått organisationen att ompröva beslutet, snarare tvärtom, sade styrelsemedlemmen Aleksandr Tjerkasov till Radio Svoboda:

Visst, det är ett mycket viktigt område, men frånvaron av meddelanden därifrån talar ett ännu tydligare språk än regelbunden negativ information. Det är som ett mätinstrument, visaren kan darra, den kan klättra långt över mätskalan, och till slut går mätinstrumentet sönder. Det här visar att där finns mer problem än vad som går att mäta utan att riskera människoliv.

Tjerkasov intervjuades på måndagseftermiddagen. Nästa morgon hittades medborgaraktivisten Zarema Sadulajeva och hennes man Alik Dzjabrailov ihjälskjutna.

Mer på temat:

13 Comments

  1. Det är ju ruskigt. Har de haft någon framgång med att hitta Estemirovas mördare? Hela regionen verkar ju laglös. Medborgarna kommer bara bli fattigare för ingen, inte ens ryssar kommer våga investera där. Fattigdom leder till mer extremism. De smarta människorna flyttar och de andra är fast i en ond cirkel.

  2. I sann ”demokratisk” anda är det sista Kadyrov säger i videoklippet att han skulle ge sitt liv för Putin och önskar att Putin på nytt blev rysk president och det på livstid… (Kan det bero på att han har Putin att tacka för sin makt, månntro?)

    Nej, Kadyrov är en imbecill bandit som oförtjänt tilldelats närmast oinskränkt makt i ”sin” republik. Att inte tjetjenerna får möjlighet att välja en mer värdig ledare är en stor skam för hela Ryssland.

  3. Kadyrov ar obildad och rabarkad, och hans ryska haltar, vilket sakert inte ar ovanligt for tjetjenska man fodda 1976 med tanke pa omstandigheterna under deras uppvaxt. Kritiken mot morden pa aktivister och forfoljelsen av oppositionella ar naturligtvis helt berattigad och jag har inget egentligen att invanda mot vad som skrivits i inlagget och i kommentarerna.

    Samtidigt tycker jag mig ibland i vasterlandsk media kunna se en tendens att smyga in en bredare liberal agenda i kritiken mot Kadyrov. Kadyrov ar da inte ond bara for att han ar en mordare och diktator (vilket ju borde vara tillrackligt) utan for att han legitimerar sin regim med hanvisning till ‘fel’ symbolsystem. Man blandar in krav pa huvudduk for flickor (och slips for pojkar, hualigen) vid universiteten, och andra forsok att forankra dagens Tjetjenien i ett islamiskt eller traditionellt vardesystem.

    Problemet med Kadyrovs regim torde inte vara att den innehaller traditionella element utan att den ar en hybrid med element aven av moderna institutionella strukturer och av cynisk postsovjetisk, valdspraglad och parasiterande rysk politisk kultur. Problemet ar kanske inte att klaner har stort inflytande utan att en klan (och ett, visserligen stort, sufibrodraskap) genom allians med Moskva har allt inflytande och att detta ger Kadyrov utrymme att agera sjalvsvaldigt pa ett satt han inte kunnat gora om man hade varit tvungen att ta hansyn till andra tejper och traditionella subkulturer och inte kunnat luta sig mot Moskva.

    Det ar pa manga satt positivt att i oroliga tider nar samhallet faller pa grund av hart yttre och inre tryck soka identifiera ett moraliskt sammanhallande ramverk, som fungerat forr och kanske kan fungera igen. Problemet ar att det ar Kadyrovs regim som gor det, inte att det gors. Sharialagar inom familjeratt och sedvaneratt, liksom en balanserad klanpolitik kan vara ett satt att skapa stabilitet och forankra politiska beslut.

    Spola alltsa garna bort Kadyrov, men se till att alla traditionella varden inte forsvinner med badvattnet.

    • Jovisst, det gick ju alldeles utmärkt med sharialagar fram till 1999. Visserligen var det lite kaotiskt, halshuggningar och sånt, men vad gör väl det.

    • Jag har svårt att se någonting positivt med införande av wahabbist-inspirerade Sharialagar i Tjetjenien. Om jag förstått rätt är Sharia knappast något som förknippas med traditionell tjetjensk islam (sufism utblandad med tjetjenska traditioner). Vettigare vore nog att försöka hitta tillbaka till genuint tjetjenska traditioner (med vissa undantag för blodshämnd t.ex.) istället för att importera lagar och regler från Saudiarabien.

      En tragisk detalj i sammanhanget är ju att det är den ytterst brutala ryska krigspolitiken som till stor del är orsak till framväxten av wahhabist-inspirerad radikal islam i Tjejenien.

      • Varför wahhabitinspirerade? Jag syftade inte på hududstraff med halshuggningar (det är rätt få samhällen som går så långt i sin shariatillämpning, även om det fanns kort i Tjetjenien under några år på 1990-talet). Tänkte snarare på familjerätt som visst fungerar med traditionell tjetjensk islam. Och tjetjenska traditioner (adat) efterlyste jag också i kommentaren. Blodshämnd är ju svårsmält för ett västerländskt rättsmedvetande, men samtidigt kan man ju notera att det var den traditionen som till slut tvingade Moskva att ta bort Ziazikov som ingusjisk president. Så där finns en kreativ politisk potential i vissa lägen. Men visst, jag insisterar inte…

        Just den radikala, globalt inriktade tjetjenska islamismen är ju definitivt ett barn av den ryska krigföringen, liksom tidigare förändringar inom tjetjensk sufiislam också föranletts av tidigare ryska krigskampanjer. Överhuvudtaget fick islam ett definitivt grepp om tjetjener och ingusjer i samband med den ryska erövringen under första halvan av 1800-talet. Samma sak i västra Nordkaukasus, även om de flesta muslimer drevs iväg därifrån på 1860-talet.

        • Ja det finns ju de som tycker att det finns andra värderingar som kan vara värdefulla, än Coca-cola kapitalism, materialistisk ateism och Hollywood moral…

          (Kanske spenderade jag för lång tid i icke-demokratiska länder som barn, men jag har aldrig riktigt ”svalt” den nuvarande västerländska världsynen med hull och hår..)

          • Att inte svalja den vasterlandska liberalhedonistiska varldssynen med hull och har ar ett sundhetstecken i min enkla mening. Men jag ska inte forpesta Kalles blogg med den diskussionen…

  4. Sean’s Russia blog har ett bra inlägg på temat. Vad har Kadyrov att vinna på morden? Och vad skulle hända om Medvedev tog och sparkade Kadyrov? Nytt krig i Tjetjenien? Läs mer här.

  5. Håller med ”tras” att religösa värderingar kanske skulle hjälpa till att stabilisera området.

    Anti-islam paranojan ska man ta med en nypa salt, de flesta (seriöst) religiösa muslimer i Europa är både smarta och framgångsrika — absolut inte intresserade av krig och konflikter. Har dock aldrig träffat en tjetjen och vet inte hur de ser på Islam där.

    Men så länge det inte blir någon slags taliban regim utan bara måttlig islam så kanske detta kan hjälpa på kort eller lång sikt.

    Jag undrar om inte den här regionen börjar avfolkas snart? Ryssland är ju ett stort land och man skulle kunna tro att många yngre helt enkelt inte har lust att bo in ett laglöst och fattigt område när det finns bättre ställen att flytta till… Det har ju varit dåligt där i 20 år nu, mer eller mindre.

    • Jag tror inte direkt att det råder någon brist på ”religiösa värderingar” i Tjetjenien. Huruvida dessa har hjälpt att stabilisera området låter jag vara osagt.

    • Avfolkning från Tjetjenien med andra delar av Ryssland som destination är ju inte helt problemfritt med tanke på det ”kyliga” bemötande tjetjener får i resten av Ryssland. Däremot är det ett faktum att massor av tjetjener tvingats emigrera till andra länder, och det inte bara under perioden efter Sovjetunionens sammanbrott, utan i ett flertal större vågor under de senaste århundradena, t.ex. i samband med krigen på 1800-talet och i samband med ryska inbördeskriget. Inte minst finns det en stor tjetjensk diaspora i Turkiet och andra delar av mellanöstern.

  6. Jag var helt ointresserad av Kaukasus tills jag började läsa om det på den här bloggen. Nu känner jag verkligen för de här människorna.

    De verkar fast i en hopplös situation sedan Sovjetunionens fall. De kan inte vara självständiga eller tillhöra något annat land. Inte heller verkar det gå att få stabilitet under ”ryskt” styre.

    Ryssland verkar vara i en omöjlig situation situation också — vad de än gör så blir det fel i mångas ögon, eller allas.

    Alltmedan vanliga hederliga människor förmodligen har stora problem att leva ett normalt liv med utbildning, jobb och ekonomisk stabilitet.

    Detta har nu pågått i tjugo år! I Europa… Jag har blivit ganska rejält intresserad av den här frågan nu och jag tycker att vad än som är bäst för den lokala befolkningen är det rätta..

    Men jag har svårt att se vad detta är, och jag undrar om tjetjenerna själva vet.

Kommentarer inaktiverade.