i På svenska

Farligt med språkförbistring på atomubåt

Alla vet vi hur svårt det är att komma ihåg bankomatkoder, pinkoder, koder till bensinkort och till passerkort, och vad det mer kan finnas för koder man måste känna till för att klara sig i den moderna världen. Därför händer det ibland att man skriver upp koder på fel ställe, något som kan ha ödesdigra följder.

Häromveckan skrev jag en polisnotis om en 85-årig kvinna som blev bestulen på sin plånbok när hon handlade i en blomsteraffär. I plånboken fanns inte bara kvinnans bankomatkort utan också koden till kortet. Under femton minuter, innan kortet spärrades, hann tjuven göra fem uttag och länsa kvinnans konto på sammanlagt 15 000 kronor.

Men det var inget jämfört med händelsen på den ryska ubåten med kodnamnet Nerpa (”vikare”) den 8 november. En hemlig, femsiffrig kod, skriven med blyertspenna på en dataterminal, blev en av orsakerna till tjugo personers död. En annan viktig orsak var förmodligen att ryska matroser oftast inte är så bra på engelska.

Koden, som bara behöriga skulle känna till, hade prydligt textats i blyerts på båtens dataterminaler inför en testrunda i Stilla havet. Tanken var förmodligen att även de civila specialister från ubåtsvarvet som var med på turen vid behov skulle kunna manipulera terminalerna.

Den kontraktsanställde matrosen Dmitrij Grobov verkar ha fått i uppdrag att kalibrera termostaten i ubåtens andra sektion som huvudsakligen innehåller sovutrymmen. En annan möjlighet är att han helt enkelt ville försöka sänka temperaturen som uppges ha varit hela 30 grader.

I vilket fall kunde han öppna terminalen med hjälp av den femsiffriga koden, men han var uppenbarligen inte helt klar över vad han mer skulle göra. Någonting gick fel med kalibreringen, och termostaten meddelade det centrala datasystemet att temperaturen i sovavdelningen höjts till 78 grader, vilket fick systemet att dra den logiska slutsatsen: det brinner.

I äldre ryska atomubåtar går larmet då till kaptenen som måste fatta beslut om att sätta i gång släckningssystemet som släpper in freon i den ubåtssektion där branden upptäckts. Men just den här båten är modern och dessutom specialbeställd av den indiska staten. Båten är tänkt att ingå i indiska flottan under namnet INS Chakra, och därför är skyltarna och instruktionerna på båten skrivna på engelska. Dessutom är det till skillnad från äldre ryska ubåtar möjligt att starta släckningssystemet även lokalt, utan inblandning från bryggan.

Huruvida även instruktionerna på dataskärmen är på engelska är ännu inte känt, men det verkar sannolikt med tanke på de manipulationer matrosen Dmitrij Grobov utförde. Efter ett antal ödesdigra knapptryckningar fylldes sovavdelningen med freon och tjugo personer dog.

Matrosen själv smet från sovavdelningen när larmet började tjuta och klarade sig oskadd. Han är nu anhållen, misstänkt för att oavsiktligen ha dödat tjugo personer. Frågan är dock vems fel det egentligen är att personer utan nödvändiga kunskaper får ta hand om komplicerade datasystem på atomubåtar. Det kan ju finnas mer farliga saker ombord än brandsläckare, saker som har kapacitet att döda fler än tjugo personer.

Mer på temat: