i På svenska

Kreml spelar bordshockey med sina partier

Under en månad har jag haft en provprenumeration på Svenska Dagbladet. Utlandsbevakningen lockade, det stod betydligt mer om Ryssland än i någon annan svensk dagstidning jag känner till, och jag var på vippen att lägga en dryg tusenlapp på en rabatterad halvårsprenumeration. Som tur är hade jag ännu inte gjort det när dagens nummer damp i brevlådan. Nu vet jag att jag kan lägga mina pengar på betydligt vettigare saker.

I veckan har det ryska partiväsendet skakat i sina grundvalar. Redan i förra veckan skrev jag om partiledaren Nikita Belychs avhopp från högerunionen SPS som håller på att uppslukas av Kreml. Sedan dess har det visat sig att allt Belych sade förra veckan stämmer. Partistyrelsen har beslutat att SPS ska upplösas och i stället bli en del i ett nytt, Kremlvänligt parti tillsammans med två skenpartier som också de hux flux bestämt sig för att upplösa sig själva. Även förre vice premiärministern Jegor Gajdar har i protest lämnat SPS som han var med och grundade.

Och vad skriver då Svenska Dagbladets expert Jan Blomgren om denna utveckling i sin stora artikel om förändringar i ryska partifältet i lördagens tidning? Inte ett smack. Hans artikel handlar i stället om Michail Gorbatjovs och oligarken Aleksandr Lebedevs dödfödda initiativ, ett nytt ”oberoende demokratiskt parti”. Rubriken är Gorbatjov och Lebedev – ett tungt par i politiken.

Man tar sig för pannan. Jag vet inte varför Gorbatjov vill vara med och grunda ännu ett nytt parti på ruinerna av sitt gamla ”socialdemokratiska” partibygge, men det spelar ingen större roll. Han kan grunda tio partier och alla kommer att vara lika dödsdömda. Gorbatjov må vara ett stort namn i utlandet, men i Ryssland har han ingen chans, och det vet alla.

Det intressanta är hur den ryska maktapparaten håller på att skapa ett helt eget partisystem med ett Kremlvänligt ”vänsterparti” (Справедливая Россия – Rättvist Ryssland), ett stort, regerande, Kremlvänligt ”centerparti” (Единая Россия – Förenade Ryssland), och nu även ett Kremlvänligt ”högerparti”.

Namnet på det sistnämnda är ännu inte känt, men jag tippar på någonting med ”Rossija”, kanske Свободная Россия – Fria Ryssland. Fast förkortningen СР är ju dubbelt upptagen, så kanske blir det något annat när partiet skapas den 16 november.

Tidigare laborerade Kreml med så kallade ”spoilerpartier” – partier som inte hade någon chans att komma in i duman, men som drog bort väljare från andra, alltför självständiga krafter. Ett typiskt spoilerparti var ”Demokratiska partiet” som leddes av Andrej Bogdanov, en tidigare anställd på maktpartiet Enade Rysslands pr-avdelning.

Nu ska uppenbarligen spoilerpartierna uppgraderas till ett trepartisystem där både vänstern, centern och högern fungerar som Kremls pr-avdelning, och enhälligt röstar för det som de riktiga makthavarna har bestämt. Det ryska partiväsendet förvandlas till någon sorts bordshockey där Kreml drar i spakarna. Skulle de små plastgubbarna försöka streta emot är det bara att lägga hockeyspelet tillbaka under sängen och stänga dörren till barnkammaren.

Detta hade jag velat läsa om i Svenska Dagbladet, inte om Gorbatjovs ”tunga politiska profil”. Tji fick jag. Några förslag på hur jag i stället ska investera de 1.151 kronorna jag i ett svagt ögonblick hade tänkt lägga på en halvårsprenumeration?

PS: Det var Aleksandr Pljusjtjev som ursprungligen kom på den oslagbara jämförelsen med bordshockey. Sergej Parchomenko vidareutvecklade jämförelsen i sitt utmärkta program Sut sobytij i Echo Moskvy på fredagskvällen. Jo, och det nya partiet fick till slut namnet Pravoje delo – Den Rätta saken, eller Högerns sak.

Mer på temat:

  1. Intressant analys om Kremls kommande egna partisystem! Blir spännande att se om du får rätt. Bordshockey-liknelsen är klockren!

    Nej, de stora svenska dagstidningarnas Rysslandsrapportering är ofta förvånansvärt svag. Jag kommer genast att tänka på SvD:s ”Se&Hör”-liknande avslöjande av Putins förestående bröllop :) (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1139807.svd) så sent som i april.)

    Jag skulle hellre ha spenderat pengarna på någon mer internationell tidskrift (The Economist eller Der Spiegel t.ex.) istället.

    Angående SPS: Jegor Gajdars dotter Masja tycks trots faderns avhopp ännu inte ha gett upp hoppet om att kunna rädda partiet: http://m-gaidar.livejournal.com/106735.html

  2. Jag har hört av journalister i Moskva att bröllopsryktet var medvetet planterat från källor i Kreml för att testa folkets tolerans. När sedan människor tyckte att Putin betedde sig svinaktigt som lämnade sin gamla trogna fru, för en ny kvinna, så självdog allt.

    Men som sagt, detta är spekulativt. Men allt är möjligt.

  3. Ryska ”experter” kan hitta en konspirologisk vinkel till allt man kan tänka sig och lite till. Det blir lätt så när man lever i ett icke-transparent samhälle där det mesta är hemligt och där makthavare dirigerar en stor del av massmedierna som de vill.

  4. håller med dig delvis, men detta är för dumt för att inte vara sant ;-)

    Vet inte varför jag haft svårt att släppa bröllops-sticket. Kanske kan det förklaras psykologiskt – det vill säga, vi har lättare att ta till vinklingar och påståenden som passar våra föreställningar. Frågan är dock varför jag fastnat för just denna. Det är roande på något sätt.

  5. Rysslandsvyer>> Oavsett om det låg någonting bakom ryktet eller ej så är det ju ett faktum att TT och flera stora svenska tidningar felaktigt förvrängde ryktet till vad som såg ut som en sanning.

    Apropå Kremlvänliga partier förresten: Enade Ryssland tycks allt mer börja återanvända sovjetisk propagandasymbolik. Den här reklambannern finns just nu på Moskva-avdelningens hemsida: http://mosedro.ru/upload_picture/banner_pics/banners_rightup_9.jpg

    Orginalet, ”Иди товарищ к нам в колхоз”, kan bland annat beskådas här: http://www.sovr.ru/images/collection/izo/big/p174.jpg

Kommentarer inaktiverade.