Rysk TV i Sverige: en uppdatering

tvcentr.jpgI Estland verkar situationen ha lugnat sig, men Ryssland är Bronssoldaten fortfarande högt på agendan. I samband med händelserna kring Bronssoldaten i Tallinn har jag tittat en hel del på estniska tv-nyheter både på estniska och ryska (finns på ETV:s webbplats), och även de ryska riksnyheterna i Pervyj Kanal och RTR (Vesti). Nu på onsdagseftermiddagen tittade jag på diskussionsprogrammet ”Narod chotjet znat” (”Folk vill veta”, TV Tsentr), där Bronssoldaten var huvudtemat. En av de många frågorna två experter fick ta ställning till var den som syns på bilden: ”Ska man införa ekonomiska sanktioner som svar på att våra soldaters minne förolämpas i Östeuropa?” Svaret från experterna var ”nja”, men budskapet gick fram: det är ”våra” soldater och deras minne ”förolämpas”.

Den ryska statstelevisionen har sedan ett bra tag en speciell ryskspråkig kanal för de baltiska länderna, Pervyj Baltijskij Kanal, Första Baltiska Kanalen (PBK). Kanalen är en modifierad version av inrikeskanalen Pervyj Kanal, och innehåller bland annat specialproducerade nyhetssändningar för tre baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen. Eftersom det skulle vara extra intressant att se hur den ryska statsledningens budskap till ryssarna i Baltikum ser ut tänkte jag kolla om inte PBK finns på någon av de två satelliter jag har tillgång till, Hotbird och Sirius. Det gjorde den inte, i alla fall inte utan programkort. Däremot hittade jag två nya kanaler som kan vara av intresse.

RTR:s nyhetskanal Vesti har funnits ett tag för inhemskt bruk, men tidigare har jag inte kunnat hitta den på Hotbird. Nu finns den där, okodad. Formatet är som på CNN, innehållet ungefär som i RTR:s officiösa och kritiklösa nyhetsprogram med samma namn (Vesti), fast med lite mer tempo och lite mindre Putin. Absolut värt att titta på, i alla fall i studiesyfte.

En än mer intressant nytillkomling är kanalen RTVi Info. RTVi är en utlandsrysk kanal baserad i USA och Israel och därmed inte direkt påverkad av makthavarna i Ryssland. RTVi har funnits ett bra tag, men bara som en betalkanal, och en rätt så dyr sådan, eftersom man måste betala för hela paketet. Men nu finns RTVi Info på Hotbird, kostar inget och visar i alla fall ibland RTVi:s intressanta nyhets- och aktualitetsprogram, däribland program som produceras i samarbete med den frispråkiga radiostationen Echo Moskvy. Bland annat Viktor Sjenderovitj lysande satirprogram Plavlenyj Syrok finns också som TV-version hos RTVi. (Videofil med senaste utgåvan här.)

På onsdagskvällen kunde man i RTVi Info se svindlaren Sergei Mavrodi (pyramidspelet MMM i början på 90-talet) intervjuas i Echo Moskvys studio i Moskva och bedyra sin hederlighet. Det blir intressant att se vad kanalen mer kan bjuda på. Enligt informtion på RTVi:s forum är det i alla fall meningen att kanalen ska förbli gratis, och inte bara visa reklamsnuttar som sådana här ”info”-kanaler ibland gör. Tyvärr är signalen inte jättestark och hos mig faller bilden sönder i pixlar just nu eftersom det är molnigt. Kanske skulle antennen behöva justeras lite, men förra gången jag försökte justera själv slutade det med att jag var tvungen att anlita experthjälp…

Den engelskspråkiga propagandakanalen Russia Today har funnits gratis på en massa satelliter sedan förra året, nu finns också en arabiskspråkig variant av RT, nämligen kanalen Rusiya Al-Yaum. För den som inte kan ryska kan RT givetvis vara av intresse, och nyhetssändningarna är inte fullt lika putinifierade som i de ryskspråkiga rikskanalerna, så lite hänsyn har man tagit till de kritiska utländska tittarna.

De viktigaste fria ryska och ukrainska kanaler som man i maj 2007 kan se gratis i Sverige är som följer:

På Hotbird:

  • Pervyj Kanal Jevropa (heter C1R Europa i kanallistan)
  • RTR Planeta
  • Vesti
  • RTVi Info
  • Russia Today (på engelska)
  • Rusiya Al-Yaum (på arabiska)
  • Planeta Sport
  • Music Box Ru


På Sirius:

  • TV Centr International
  • 5 kanal (ukrainsk nyhetskanal)
  • Inter+ (ukrainsk kanal)

Exakta parametrar för att ta emot de olika kanalerna finns på LyngSats webbsida: Ryssland och Ukraina.

2 kommentarer till “Rysk TV i Sverige: en uppdatering

  1. Jag har aldrig tänkt på att Pervyj Baltijskij Kanal skiljde sig så värst från Pervyj Kanal, men jag kanske är miljöskadad och bara tar det för givet att en sådan avsändare oundgängligen sänder ut ett budskap i samklang med den allmänna ”statskontrollerade” mediebilden i Ryssland.

  2. Jag har ju inte sett PBK så jag kan inte bedöma. Men det finns en uppenbar skillnad: i PBK finns det sändningar med lokala nyheter (Latvijskoje Vremja, Novosti Estonii, eller vad de nu heter) som produceras enbart för den ryskspråkiga publiken i Baltikum. Då skulle man ju kunna tänka sig att det budskap Kreml vill skicka till den målgruppen blir extra tydligt just i dessa lokala sändningar.

Kommentarerna är stängda.