i På svenska

Eldfarliga trycksaker

problema1.jpgDet är inte lämpligt att kalla president Vladimir Putin för Rysslands problem nummer ett. I alla fall inte i Ryssland inför parlamentsvalet den 2 december.

Lastbilen av märket Iveco var lastad med 19 ton eldfarliga varor när den klockan 17 Moskvatid den 6 november lämnade tryckeriet Reo-print i den lilla staden Podolsk ett par mil söder om Moskva. Föraren Jevgenij Novokresjtjonov från staden Tjeljabinsk i västra Sibirien hade fått i uppdrag att leverera valtidningar för det högerliberala partiet SPS. Han kom inte så långt.

Strax utanför Podolsk stoppades lastbilen av en personbil som stod mitt på vägen. Civilklädda män visade id-brickor från säkerhetstjänsten FSB, beslagtog Jevgenij Novokresjtjonovs körkort, mobiltelefon samt lastsedlarna för valtidningarna som hette just ”Rysslands problem nummer ett”. Därefter tvingades han köra till en inhägnad polisparkering. Där fick han tillbringa tre dygn i sin lastbil.

Först efter två dygn, efter att hans anhöriga hade anmält honom försvunnen, fick han lov att ringa ett telefonsamtal – men han fick inte berätta var han befann sig. Den tredje dagen fick Jevgenij Novokresjtjonov till slut sitt beslagtagna körkort åter, och polisen eskorterade honom när han körde lastbilen tillbaka till tryckeriet.

Under tiden hade tryckeriet fått oväntat besök. Polisen gjorde en grundlig undersökning och kom till slut fram till att tryckeriet inte har tillstånd för hantering av eldfarligt material och därmed sysslar med olaglig företagsverksamhet. Tryckeriet har funnits i många år, men tidigare hade ingen efterfrågat ett sådant tillstånd.

Det eldfarliga materialet i lastbilen, i tryckeriet, och på många andra håll i landet beslagtogs av polisen.

– De har tagit 14 miljoner exemplar av vår tidning och sammanlagt ungefär lika många almanackor och flygblad. Det är i princip hela upplagan av våra almanackor och flygblad, och en stor del av vår tidnings upplaga för centrala Ryssland, berättade Boris Nadezjdin, en av ledarna för SPS, till den USA-finansierade radiostationen Svoboda.

De ryska statsstyrda tv-kanalerna verkar inte ha lagt märke till händelserna i Podolsk. De har andra prioriteter.

Under de tre första veckorna i oktober förde den ryska journalistorganisationen CJES (Centrum för journalistik i extrema situationer) statistik över nyhetsinslag med politisk koppling i ett antal tv-kanaler. På rikstäckande ryska ettan fick president Vladimir Putin 41,5 procent av nyhetstiden. Den regering han utnämnt fick 35,1 procent av tiden, och hans parti Enade Ryssland ytterligare 16,5 procent av tiden. Sammanlagt 93,1 procent. Det viktigaste oppositionspartiet, kommunisterna, fick 0,8 procent av tiden.

– Vi blir inte ens upprörda längre, snarare är detta något att skratta åt. Det här är ju som i den gamla sovjetiska anekdoten: ”Nu, kära kamrater, ska ni få höra nyheter om Brezjnev och två minuter om vädret”, sade Oleg Panfilov, direktören för CJES, på en presskonferens i Moskva.

Det finns visserligen fortfarande en del fria tidningar och en frispråkig radiostation kvar i Ryssland. Men de flesta ryssar får sina nyheter från den statliga televisionen.

(Sydsvenskan 2007-11-17)

Mer på temat